{{alert.message}}
  • 10. 6. 2019
  • simplyClever
  • Modeli

Kam greste letos na dopust? Na plažo, kamor hodite že deset let, ali boste poskusili kaj novega? Si sploh drznete?

Preberite članek

6 stvari, ki jih niste vedeli o vašem avtu

  • 21. 11. 2016
  • simplyClever
  • Dizajn
  • Modeli
  • Zgodovina

Popolnoma ste si prilagodili sedež. Povsem obvladate umetnost tekočega menjanja prestav. In natančno veste, kako se bo vozilo odzvalo na še tako malenkosten premik volana. Skratka, svoj avtomobil poznate do obisti in res ga znate dobro voziti. Kaj torej sploh še lahko izveste o njem?




Zagotovo se še vedno dobro spomnite tistega posebnega dne, ko ste končno dobili svoje novo vozilo. A medtem ko ste vi in vaš avto prve skupne spomine začeli nabirati šele na tisti veseli dan, je bilo vaše vozilo polno modrosti, že ko je zapustilo proizvodno linijo.

V dolgotrajnem in izjemno natančno načrtovanem postopku so bile vanj vtisnjene vse izkušnje njegovih predhodnikov in uporabljena so bila vsa dotedanja spoznanja s področij avtomobilskega oblikovanja in strojništva. In vse se je začelo z eno samo, sicer prefinjeno skico.

Od zamisli do uresničitve

Zakaj se avtomobilska podjetja sploh trudijo s konceptnimi vozili?

Razvijajo obrt avtomobilskega oblikovanja
Ko oblikovalci ustvarjajo nova vozila, namenjena množični proizvodnji, jih pri delu vedno omejujejo standardi avtomobilske panoge. Ko oblikujejo konceptne avtomobile, pa ti talentirani kreativci svojo domišljijo končno lahko spustijo z vajeti. V procesu nastajanja njihovega sanjskega avtomobila neke znamke se lahko povsem sprostijo. Medtem ko se zabavajo, se tudi učijo drug od drugega, se še dodatno brusijo v veščini, ki jo obvladajo, zaradi česar bodo njihovi prihodnji izdelki lahko le še boljši.

Skrbijo za napredek v avtomobilizmu
Vse odkar je v oblikovalskem studiu podjetja General Motors leta 1938 nastal prvi konceptni avtomobil, je ključna vloga konceptnih vozil ta, da postavijo temelje za oblikovanje prihodnjih modelov. Ko se torej podjetje odloči za to, da bo ustvarilo konceptno vozilo, se dejansko odloča za (r)evolucijo svojega značilnega oblikovanja. Čeprav le izjemno majhen odstotek konceptnih vozil kasneje proizvajajo serijsko, to namreč nikakor ne pomeni, da nove oblikovalske forme nujno ostanejo samo črte na papirju. Potem ko so bile nove zamisli temeljito proučene in preverjene, se bodo morda udejanjile v prihodnjih serijsko proizvedenih avtomobilih – recimo v tem, ki ga vozite danes.

Tipajo teren
Ko se podjetje na podlagi konceptnih študij odloči, da bo v prihodnjih vozilih uporabljalo določeni oblikovalski jezik, sledi redno preverjanje odziva občinstva na izbrano oblikovalsko rešitev. Če je vizija dobro sprejeta, avtomobilsko podjetje ve, da je na pravi poti. Če ni, pa bo morda sledilo spreminjanje prvotne zamisli ali pa izdelava povsem nove konceptne študije. Z ustvarjanjem konceptnih vozil tako podjetja ugotavljajo pričakovanja potencialnih kupcev, še preden se odločijo za izjemno drago proizvodnjo nekega modela. To jim pomaga, da se izognejo polomu.

Poskušajo vplivati na prihodnost
Oblikovalci seveda neprestano razmišljajo o tem, kaj prinaša napredek in kakšni bodo avtomobili prihodnosti. A čeprav morda njihove vizije, izražene v konceptnih študijah in konceptnih vozilih, kasneje sploh ne pridejo do serijske proizvodnje, to ne pomeni, da so povsem brez vpliva. Ko se konceptni avtomobili predstavljajo na avtomobilskih sejmih po vsem svetu in v množici avtomobilističnih revij, se s tem (pre)oblikujeta tudi zaznavanje in dojemanje javnosti. Tudi ko konceptnih avtomobilov ne proizvajajo serijsko, imajo za avtomobilska podjetja lahko pozitiven vpliv: ne samo da stranke na podlagi teh konceptov izvedo, kaj lahko pričakujejo od znamke v prihodnje, ampak so čez nekaj let tudi zadovoljne, ko lahko dejansko vozijo navdušujoče oblikovalske stvaritve.

Hočejo biti bližje strankam
Komuniciranje s strankami in privrženci avtomobilske znamke je eden ključnih razlogov, da se avtomobilska podjetja odločajo za finančno in kreativno zahtevno ustvarjanje konceptnih vozil. Ti koncepti izražajo osebnost znamke. So izraz doživetij, ki jih hoče znamka ponuditi lastnikom svojih vozil. Hkrati podjetje z izdelovanjem konceptnih študij tudi zagotavlja strankam, da razmišlja dolgoročno in si želi biti del avtomobilističnega sveta tudi v prihodnje. In ne nazadnje podjetje z izdelavo konceptnih vozil obstoječim in potencialnim strankam tudi pove, da se trudi in da se namerava tudi še naprej truditi za izdelavo nadvse uporabnih in oblikovalsko dovršenih vozil.

Zgodilo se je tudi vam. Konceptni avtomobil, ki vam je bil blazno všeč, je bil, ko je končno prišel iz serijske proizvodnje, videti povsem drugače. Kakšno razočaranje! A v avtomobilski industriji je to pravilo. Ko oblikovalci razvijajo nove ideje, dejansko že vedo, da bodo njihove drzne vizije najverjetneje zbledele, če bo vozilo, ki so ga oblikovali, dejansko doživelo serijsko proizvodnjo.
Da je avtomobil videti noro dobro, namreč ni dovolj. Biti mora tudi uporaben, udoben, varen, ekonomičen in do okolja prijazen. In medtem ko te lastnosti vozila pri oblikovanju konceptnih avtov sploh niso pomembne, je to izjemnega pomena pri snovanju serijskega avtomobila.

Zakaj serijski avtomobili nikdar niso taki, kot so napovedovale predhodne konceptne študije?

1. Zadostiti morajo pričakovanjem občinstva
Proizvodnja avtomobila, ki je videti preveč radikalno, za avtomobilsko podjetje predstavlja izjemno finančno tveganje. Zato se mora oblikovanje prilagoditi tako, da se, kolikor je mogoče, sklada s pričakovanji čim večjega števila ljudi. V tem preoblikovanju vozila pa se čisto vedno išče zunanja podoba, polna čustvenega naboja.

2. Zadostiti morajo standardom
Tudi če je avtomobil izjemno kakovosten, se v 80 odstotkih primerov ne bo prodajal, če ne bo videti dobro. A tudi v primeru, ko je zamišljeni videz avtomobila izjemen, mora avtomobilsko podjetje še vedno premisliti, ali bi novi avtomobil dejansko dobro deloval tudi kot celota. Izkaže se lahko, da je streha avtomobila prenizka, da iz avtomobila ni dobrega pregleda nad cestiščem, morda vozilo ni tako aerodinamično, kot bi lahko bilo … Vse to in drugi izzivi zahtevajo spremembe, ki se nato pogosto izrazijo prav v spremembi podobe vozila.

3. Kljubovati morajo zobu časa
Oblikovalska rešitev, v katero ste zaljubljeni danes, vam morda že jutri ne bo več všeč – lahko bo delovala starinsko. V svetu avtomobilov mora novi model avta ostati privlačen kar od tri do sedem let, saj bo šele po preteku tega obdobja staro različico modela nadomestila nova. Zato si avtomobilistična podjetja in njihovi oblikovalci močno prizadevajo, da bi dosegli brezčasno lepoto avtomobila, a pri tem še ohranili njegov čustveni naboj. Želja po vozilu, ki bi bilo lepo tudi čez nekaj let, pa praviloma pomeni spreminjanje prvotne oblikovalske zasnove.

4. Biti morajo finančno dosegljivi
Pri oblikovanju konceptnih vozil se oblikovalcem ni treba obremenjevati z industrijskimi standardi ali tem, koliko bi stala serijska proizvodnja zamišljenega vozila. Domišljija ima prosto pot. A ko dejansko pride do serijske proizvodnje konceptnega vozila, je treba vedno upoštevati tudi dohodke potencialnih kupcev. Serijsko vozilo se od konceptnega torej razlikuje tudi zato, da se znižata strošek proizvodnje vozila in s tem končna cena za kupce. Avtomobili so tako še vedno izdelani po najvišjih standardih kakovosti, hkrati pa so dosegljivi čim več občudovalcem vožnje – pridobijo torej tako avtomobilska podjetja kot vozniki.

V ŠKODI si dovolimo sanjati, a nikdar ne pozabimo na tiste, za katere ustvarjamo. Tukaj je nekaj naših konceptnih vozil, ki smo jih spremenili v prava. Odkrijte podobnosti med njimi s klikom in potegom.

Mission L
V prihodnosti bodo Škodini modeli robustni, a elegantni. To je napoved iz leta 2011, ko je bilo predstavljeno konceptno vozilo MissionL. Najboljša variacija na temo elegantne moči in odločnosti je vidna v modelu ŠKODA RAPID. Kar se na fotografiji ne vidi, sta kakovost materialov in lepota minimalističnega oblikovanja notranjosti vozila, ki so jo Škodini oblikovalci prav tako ustvarili v konceptu MissionL.


Vision D
Konceptni avtomobil VisionD je vplival na vse serijske modele Škode, izdelane od leta 2011 dalje. Tisti, ki je od koncepta prevzel največ, pa je model RAPID SPACEBACK. Zagotovo opazite podobnost v teh sofisticiranih in ostro začrtanih linijah vozila. Že ko avto stoji, deluje dinamično – kaj šele med vožnjo!


Vision C
Medtem ko sta se VisionD in MissionL samo nedolžno spogledovala s tradicijo slavnega češkega kristala, se je konceptna študija VisionC povsem prepustila navdušujočim kristalnim oblikam. Študija, ki se je leta 2014 udejanjila tudi v konceptnem vozilu, dejansko pomeni revolucijo v Škodinem oblikovanju. Napoveduje, da bodo prihodnji avtomobili te znamke izjemno izrazni, dinamični, samozavestni in z izrazitim čustvenim nabojem – približno taki, kot je ŠKODA SUPERB.


Vision S
Vozniki in potniki so zahtevali vozilo, ki bi bilo robustno, značajsko močno, prostorno in elegantno – in vse to hkrati. Kako sploh zadostiti temu pričakovanju? Škodin odgovor je študija VisionS. V njej je oblikovalski jezik, uporabljen v študiji VisionC, še dopolnjen. Iz študije VisionS je nato izšel izjemno pričakovani športni terenec (SUV): ŠKODA KODIAQ.


Od zdaj naprej lahko svoj avto kličete kar srečko. Res je namreč pravi srečnež. Izmed stotine oblikovalskih rešitev se je avtomobilsko podjetje odločilo za serijsko proizvodnjo prav vašega modela vozila. No, v resnici izbor vendarle ni bil nikakršno srečno naključje.
V avtomobilski industriji je namreč čisto vsaka odločitev sprejeta z razlogom. Pravila in zahteve proizvodnega procesa, pričakovanja kupcev ter zakonodajne zahteve dejansko onemogočajo, da bi bila avtomobilistična panoga samo čisti izraz čustev. Kaj pa, ko teh omejitev ni? Takrat si oblikovalci seveda dajo duška!

Procesu pravimo evolucija. Skozi čas se biološke vrste privajajo na zahteve okolja, razvijejo značilnosti, ki jim omogočajo, da svoje gene uspešno prenesejo na naslednjo generacijo. Plenilci tako razvijejo izrazito moč, plen pa izjemen sluh.
Podobno poteka evolucija v avtomobilskem oblikovanju. Tudi v vašem avtomobilu so nakopičene izkušnje iz preteklosti. In nekega dne bo vozilo, ki ga vozite, okrepilo genski material vašega prihodnjega avta. Daljša ko bo zgodovina avtomobilske znamke in večja ko bo njena zapuščina, boljši bodo njeni novi avtomobili.

Ko je vaš avtomobil končno ugledal luč sveta, je ekipa, ki ga je ustvarila, seveda nazdravila. A kozarec vina je bil morda vir navdiha že na samem začetku snovanja vašega avta. Zamisli oblikovalci dobivajo od vsepovsod. Včasih niti sami prav zares ne vedo, od kod pridejo in kako se porajajo.
Muza kreativnosti jih lahko obišče kadar koli: lahko je to med občudovanjem umetnosti, med vožnjo s kolesom po gričih, med pohajkovanjem po mestnih ulicah ali pa med nazdravljanjem s kozarci iz fascinantnega češkega kristala. To iskanje navdiha seveda ni nikakršna sprostitev. Je izjemno trdo delo, pravijo oblikovalci.

Zakopljejo se v zapuščino

Tradicija je pri graditvi prihodnosti izjemno pomembna. Zato se oblikovalci avtomobilov poglobijo v raziskovanje zgodovine avtomobilske znamke in vpijajo oblike njenih veličastnih modelov iz preteklosti.


Pripravljeni so se žrtvovati

Nato gredo na sprehod. Vpijajo urbano in ruralno pokrajino, načrtno nastavljajo tipala svojih teles mnogim dražljajem iz zunanjosti. In še preden se tega zavedajo, se jim porodi zamisel.


So stalno na preži

Čeprav oblikovalci še sami ne vedo vedno, od kod jim navdih, nekaj zagotovo drži: če ne bi bili pozorni opazovalci, bi med svojim »trdim delom« zagotovo zgrešili slabo vidne sledi navdiha.


Vse ohranjajo kristalno jasno

V avtomobilističnem oblikovanju zamisli postajajo stvari. V Škodinem oblikovanju pa so stvari in materiali viri zamisli. Češki kristal je material, ki je najbolj vplival na videz novih Škodinih modelov. Zvestoba zapuščini znamke in češkim koreninam je tista, zaradi katere so Škodini modeli vozil popolne poosebitve uporabnosti in stila.


Sorodni članki