Raziščite ŠKODA svet

Družinske zadeve
Octavia Family

Octavia Family in Octavia Family Combi po posebni ceni in s posebno ceno

Odkrijte ga
{{alert.message}}
  • 26. 9. 2017
  • simplyClever
  • Modeli

Majhen je ravno pravšnji! V primeru prostorninsko najmanjšega TSI motorja s prostornino slabega litra to še kako velja!

Preberite članek

Edini, čudovit

  • 28. 7. 2017
  • simplyClever
  • Modeli
  • Zgodovina

Bil je daleč pred svojim časom: predstavljamo vam model Škoda 935 Dynamic.

Gre sicer za edini izdelan za prototip, ki je danes, 80 let po izdelavi in po natančni in temeljiti obnovi končno spet povsem vozen. Ta posebnež je edini svoje vrste na svetu, saj je bil narejen kot razstavni eksponat, ki je opravil tudi namenske testne vožnje, na koncu pa pristal v muzeju. »Vsi v ekipi, ki se je ukvarjala z obnovo, smo seveda zelo zadovoljni z opravljenim delom. Hkrati pa nam je odleglo, saj smo uspeli zanamcem ohraniti nekaj tistega, kar so ustvarili naši predniki,« pripoveduje Michal Velebny, koordinator restavratorske delavnice v Škodinem muzeju. Po nekaj letih dela so strokovnjaki uspeli avtomobil spraviti v tako stanje kot leta 1930, ko so ga lahko občudovali zanesenjaki.

Aerodinamika in zadaj nameščen motor

935 Dynamic je bil eden prvi prototipov, ki jih je znamka v sklopu ‘aerodinamičnega programa’, ki so mu pripisovali velik pomen, razvila v 30. letih minulega stoletja. Od zgodnjih 30. let je bila Škoda eden od pionirjev aerodinimčne optimizacije v avtomobilski industriji.

V tem obdobju je znamka razvila kar nekaj kompaktnih modelov z zadaj nameščenim motorjem. Njihov nizek zračni upor in bionično oblikovana karoserija z enostavnim vzdrževanjem vključuje klasično šasijo z osrednjim cevastim tunelom, posamično vpeta kolesa spredaj in zadaj ter uravnotežen štirivaljnik z nasproti ležečimi valji (bokser).

Zakaj namestitev motorja pred zadnjo osjo? V tridesetih letih so oblikovalci posebno cenili tehnološki napredek, ki ga je ponujala takšna rešitev zaradi kompaktnosti, boljšega oprijema zadnjih (gnanih) koles pri vožnji v hrib, minimalnih vibracij na zadnjih sedežih in seveda zaradi dejstva, da vročina in neprijetne vonjave niso silile v kabino, kot je bilo to pri bolj klasični postavitvi z motorjem spredaj.

Avtomobil za avtocestne razdalje

935 Dynamic je znamka predstavila leta 1935 na avtomobilskem salonu v Pragi. Znanstveno oblikovan kapljičast zaključek in aerodinamično oblikovan zadnji del vozila so poteze, ki so sledile teoretičnim principom Paula Jarayja, enega od oblikovalcev Zeppelinovih zračnih ladij in enega od nekdanjih asistentov na tehnični univerzi v Pragi. Majhno repno krilce je bilo mišljeno za kompenzacijo bočnega zračnega toka in za stabilizacijo vozila pri visokih hitrostih med 130 in 140 km/h. Z dodelano aerodinamiko modela ŠKODA 935 Dynamic so snovalci že predvidevali sistem mreže avtocestnih povezav v prihodnosti.

V primerjavi s sodobniki, pa tudi s precej mlajšimi modeli zadaj gnanih vozil je 935 Dynamic ponujal tudi zelo spodobno razporeditev teže. Štirivaljnik je bil namreč nameščen pred gnano zadnjo osjo, rezervoar je bil nameščen v sredi in hladilnik povsem spredaj. Dvolitrski motor z aluminijsko ročično gredjo in jeklenimi batnimi pušami je zmogel 55 konjev (40,5 kW) pri 3.500 vrtljajih. Za polnjenje sta bila zadolžena dva Zenithova 25VEI uplinjača.

Prostornost so zagotavljale tudi zunanje mere avtomobila, saj meri 4860 x 1680 x 1540, medosna razdalja pa znaša 3200 mm, tako da se v kabini lahko udobno namesti pet potnikov. Sprednji del avtomobila je bil že takrat načrtovan kot zmečkljiva cona s precej mehkim prtljažnim delom, ki meri približno 300 litrov, in z ležečim rezervnim kolesom: ta naj bi delovala kot neke vrste dodatni odbijač. Mimogrede – rezervoar za gorivo, ki meri približno 40 litrov, je bil nameščen v sredi zelo čvrste šasije.

Tovarna, kmet in muzej

Edini preživeli (čeravno nikoli izdelovan) primerek modela 935 Dynamic iz salona v Pragi je bil leta 1935 povsem vozen in je tovarni služil kot razvojni model, štiri leta kasneje, poleti 1939, pa so ga prodali zasebnemu kupcu v Češki republiki. Pozneje je dobro služil svojemu lastniku na ozemlju današnje Slovaške, leta 1968 pa je nek kmet iz Banske Bystrice ta edinstven primerek avtomobilske zgodovine ponudil na novo ustanovljenemu muzeju Škoda.

Unikatni primerek je bil v muzeju obnovljen do svoje originalne podobe. Zahteven proces je sicer trajal šest let, da je šlo med obnovo vse dokaj gladko, pa gre zahvala tudi prejšnjim lastnikom, ki so avtomobil obdržali v skoraj nespremenjeni obliki, manjkala je le armaturna plošča in seveda originalna barva. Restavratorji so se lahko zanesli tudi na dobro dokumentirano zgodovino in številne fotografije.

»Obnova karoserije, ki je kombinacija aluminija in jeklene pločevine, je bila najtežji del,« pove Michal Velebny iz delavnice muzeja. Strokovnjakom je pomagala tudi sreča, saj so v notranjosti enega od stebričkov našli originalno barvo, tako da so lahko natančno določili odtenek, v katerega je bil avto odet med avtomobilskim salonom v Pragi.

935 Dynamic zdaj spet vzbuja pozornost voznikov na cesti: »Najbolj me navduši eleganca njegove pojave, saj se zdi, kot bi lebdel nad pokrajino. In če se moram odločiti za eno od posebnosti, bi izbral okrasne pokrove kolesnih izrezov na zadnji osi,« še pove Velebny o tem zelo posebnem avtomobilu, ki ga je pomagal restavrirati do njegove originalne lepote.

 

Serijska izdelava modelov z zadaj nameščenim motorjem se je pri Škodi začela leta 1964 s progresivno samonosno karoserijo modela 1000 MB. Eden najboljših evropskih modelov v razredu do enega litra prostornine je bil tehnološko poseben tudi zaradi motorja  iz aluminija. V času med letoma 1964 in 1990 je tradicije polna znamka izdelala približno dva in pol milijona avtomobilov z motorjem v zadku.

 

Sorodni članki