{{alert.message}}
  • 4. 10. 2019
  • simplyClever
  • Družina

Koliko otrok se preimenuje, ker so nezadovoljni s svojim imenom? Katera imena izumirajo in katera so najbolj priljubljena? Kako dobivajo imena izdelki in zakaj Slovenci poimenujemo svoje barke, avtomobilov pa ne?

Preberite članek

Dirkaške izkušnje-serijsko

  • 31. 5. 2016
  • simplyClever
  • Reli
  • Zgodovina

Pogosto velja, da je avtomobilski šport tudi nekakšen poskusni laboratorij, zibelka za tehnologijo, ki nato najde pot v serijske modele. V takšni in drugačni obliki, na tak ali drugačen način. Včasih neposredno, včasih spet čez čas in v nekoliko prirejeni obliki.

Ker pa je razvoj tehnologije za avtomobilski šport izjemno hiter in seveda tudi drag, je podvržen omejitvam, ki jih pripravlja mednarodna avtomobilistična organizacija (FIA). Ta s svojimi pravilniki že dolga desetletja bolj ali manj uspešno skrbi, da stroški ostajajo obvladljivi, zato je proces kdaj pa kdaj tudi obraten – serijski sklop postane del dirkalnega avtomobila.

Sledimo športu
Pri Škodi so prav zaradi dirkaškega oddelka v sklopu tovarne pogosto enostavno sledili idejam in dosežkom inženirjev v športnem oddelku in jih po testnem obdobju v motošportu uporabili tudi v serijskih modelih.

Izjemna enostavnost, prepričljivo posamično vzmetenje spredaj in zadaj, predvsem pa sposobnost lahke gradnje je v modelu Škoda Popular – osnovni model je tehtal le 650 kilogramov – prepričala že leta 1934. Zaradi omejenih stroškov razvoja in izdelave večjih motorjev so morali pri Škodi vselej paziti na nizko težo. In danes je to še posebno pomemben adut.

Danes tako priljubljen aluminij, ki si zaradi nizke teže vse bolj utira pot v serijsko proizvodnjo, so pri Škodi s pridom uporabili že leta 1949 v povojnem Supersportu. Ta lahkokategornik je tehtal le 655 kilogramov! Prav ta model je uveljavil tudi prisilno polnjenje (kompresor, danes turbo), ki je povsem zaživelo v serijskih modelih šele v 20. stoletju.

Tudi spojler na zadku je aerodinamični dodatek, ki je bil sprva del dirkaške opreme. Enako velja za športne, školjkaste sedeže, ki zadržujejo telo v zavoju, pa kovinske pedalke, po katerih noge zlahka drsijo (ali pa tudi ne) in seveda trikrak volanski obroč, ki olajša prijem ‘petnajst do tri’.

Več luči – in varnosti
Ko se je pojavil Spartak 440 je ta novi štirisedežni in dvovratni model požel precej pozornosti – in ko se je Škoda odločila za sodelovanje na reliju Monte Carlo, je bila ena od glavnih posebnosti in dodatkov učinkovit dodaten par žarometov. To je postal izjemno uspešen in zaželjen del dodatne in doplačilne opreme. Dodatni žarometi oziroma meglenke so dirkačem pomagali na dolgih nočnih preizkušnjah, danes pa lajšajo vstop v zavoj in vožnjo v megli.

Tudi varnostni pas se je je kot priporočljiv, potem pa obvezen del opreme pojavil leta 1960 na relijih (v Octavii, na primer). Šele mnoga leta kasneje je postal obvezen tudi v serijskih modelih.

In obratno?
Zanimiv je tudi obraten primer: ko je Škoda razvijala zamenjavo za model 1000 MB (sodeloval je celo znani italijanski avtomobilski oblikovalec Giorgetto Giugaro), so imeli inženirji pripravljene prototipe motorjev do 1,8 litra. Toda model 790 nikoli ni šel v proizvodnjo, dobro zamišljen motor pa je potem vendarle zaživel v modelu RS in odprtih prototipih za gorsko hitrostne dirke (spider)! S prototipom Spider 733 so pri Škodi že sredi sedemdesetih nabirali tudi prve resne izkušnje s pravim vetrovnikom (Inštitut VZLU) in vbrizgom goriva.

V garažo via Monte Carlo

Športni sedeži v rdeče-črni kombinaciji, detajli v črnem usnju z rdečimi šivi, trikraki usnjen športni volan, jeklene stopalke, znižano podvozje, zatemnjena bočna stekla, maska hladilnika, posebna lita platišča, ohišja bočnih ogledal in spojler v svetleči črnini, panoramsko strešno okno, dekorativna izpušna cev … Drži, v službo se lahko odpeljete v dirkaškem slogu tudi, če niste Jan Kopecky! Zato so pri Škodi poskrbeli z modeli Monte Carlo, ki so poklon vsem njihovim junakom volana. Za adrenalin pri vožnji pa v Octavii RS 230 in Octavii Combi RS 230 skrbi kar 230 konjev!

Sorodni članki