Raziščite ŠKODA svet

Avto za vse potrebe
ŠKODA OCTAVIA

Najbolj priljubljen model ŠKODA je na voljo v več kot 80 kombinacijah oblike, opreme, motorjev in pogonskega goriva.

Spoznajte jo
{{alert.message}}
  • 8. 10. 2018
  • simplyClever
  • Nerazvrščeno

Ko pridejo v naš svet otroci, se vse postavi na glavo, tudi naše pojmovanje in uporaba avtomobila. Če smo se samski ali v dvoje lahko mirno ozirali po trendih, športnosti, konjskih močeh, užitkih zgoraj brez in še kakšni lastnosti, ki je predvsem božala naše srce in čustva, se z otroki stvari spremenijo.

Preberite članek

E-avtomobili: 10 vprašanj in odgovorov

  • 6. 5. 2018
  • simplyClever
  • Modeli
  • ŠKODA
  • Tehnologija

Avtomobilska prihodnost bo električna. Toda kaj to pravzaprav pomeni v praksi? Kako daleč bo mogoče potovati s takšnimi avtombili? Kako delujejo v dežju ali v zimskem mrazu? In kako bo to spremenilo našo vozno izkušnjo?

Do leta 2025 bo ŠKODA ponudila svojim strankam pet povsem električno gnanih baterijskih električnih vozil v različnih razredih. Prvi, ki bo prišel na trg, bo model Superb v izvedbi priključnega hibrida, takoj za njim pa bo na trgu tudi prvi povsem električni avtomobil, ki bo izšel iz študije VISION E. Večina voznikov se že zdaj sprašuje, kako bo to vplivalo na njihovo vsakdanjo rabo in življenje z avtomobilom.

Izbrali smo deset najbolj pogostih vprašanj in nanje povsem jasno odgovorili.

Kakšna je razlika med (baterijskim) električnim avtomobilom in tako imenovanim priključnim hibridom (ali s tujko plug-in hibridom)?

Oba tipa avtomobila sta opremljena z vtičnico za polnjenje, toda vsa ostala tehnika je odločno drugačna. Priključni hibrid (ali s kratico za tujko PHEV) kombinira klasični motor z notranjim izgorevanjem z električnim motorjem, katerega baterijo je mogoče napolniti preko vtičnice oziroma zunanjega vira električne energije, hkrati pa je mogoče baterijo polniti tudi z regeneracijo in preko motorja z notranjim izgorevanjem med vožnjo. Tovrstne elektrificirane modele je ravno tako mogoče voziti zgolj z močjo električnega motorja, vendar je njihov doseg omejen na približno 30 do 50 kilometrov.

Najboljši primerki priključnih hibridov danes tako učinkovito izrabljajo energijo, da lahko uporabljajo celo topografijo zemljevida navigacije in prilagajajo izbrano pot v navigacijskem sistemu, da bi kar najbolje izrabili oba vira energije. Tako avtomobil natanko ve, kdaj uporabljati motor z notranjim izgorevanjem, kdaj električni motor in na katerem delu poti bosta delovala oba hkrati. Rezultat je nizka poraba in tiha električna vožnja, posebno v urbanih okoljih. Električne avtomobile pa seveda ženejo izključno električni motorji preko energije iz baterijskih sklopov, ki imajo precej večjo zmogljivost od hibridov, kar pomeni, da je njihov doseg lahko celo do desetkrat daljši.

Kje je mogoče polniti baterije in kako dolgo polnjenje traja?

Četudi je mogoče električne avtomobile preprosto priključiti v vtičnico, obstaja več načinov, kako hitro jih je mogoče polniti. Avtomobili imajo vgrajene različne polnilce in vsak od teh seveda ne more povsem izkoristiti potenciala polnilnice (ali obratno). Seveda pa je mogoče praktično vsak električni avtomobil polniti tudi doma, preko običajne vtičnice, toda tak način polnjenja baterije traja precej dolgo (približno 3,7 kW/h). V eni uri polnjenja je mogoče podaljšati doseg za okoli 10 do 15 kilometrov. Pri majhnih avtomobilih, ki imajo doseg med 100 in 200 kilometri, velja, da jih je mogoče enostavno napolniti prek noči, toda pri večjih in težjih avtomobilih takšno polnjenje traja še dlje.

Na srečo pa je mogoče baterijo večine priključnih hibridov napolniti preko noči s pomočjo gospodinjske vtičnice v domači garaži, kjer se čas lahko občutno skrajša z vgradnjo domače polnilnice (moč tudi do 22 kW). Nekoliko močnejša je verzija polnilnice, kakršne je običajno mogoče najti pred hoteli, velikim nakupovalnimi centri … Pravijo jim tudi hitre polnilnice in zmorejo dvakrat toliko (torej za okoli 100 km). Najbolj zmogljive pa so super hitre polnilnice, ki zmorejo napajati baterijo s 40 do 135 kW, to pa pomeni, da je mogoče v eni uri praktično napolniti baterijo večine baterijsko električnih vozil, kar vsekakor omogoča nekaj sto kilometrov dosega.

Ali lahko polnim električni avtomobil med dežjem?

Seveda lahko, lahko ga polnite med dežjem, in to brez strahu, da bi doživeli električni udar ali poškodovali električno napeljavo. Tako avtomobil kot tudi polnilec imata v takih primerih več stopenj zaščite. Na primer – električni tok ne steče, dokler nista avtomobil in polnilnica varno povezana in se tudi polnilec prepriča, da je vse v redu.

In obratno – ko potegnete kabel iz vtičnice, električni tok preneha teči, preden bi lahko vtičnico izpostavili dežju. Seveda je ravno tako povsem varno zapeljati električni avtomobil skozi vse vrste samodejnih pralnic. In še odgovor na vaše naslednje vprašanje – ne, če avtomobil zapelje ali pade v tolmun ali ribnik, to ne pomeni, da se bo karkoli zgodilo ribam v vodi ali vozniku in potnikom v vozilu.

Kako daleč lahko peljem pozimi?

Z vsako novo generacijo električnih vozil je doseg, ki ga zmorejo, daljši. ŠKODA VISION E je študija, ki predvideva doseg do 500 kilometrov z enim polnjenjem, kar je dovolj za sproščeno vsakdanjo vožnjo brez omejitev. In tako, kot se poraba nekoliko poveča pri konvencionalnih motorjih z notranjim izgorevanjem, porabijo tudi električni avtomobili pozimi nekaj več energije. In ker so električni motorji tako zelo učinkoviti, se pri njihovem delu ne sprošča praktično nič odvečne energije v obliki toplote (kot pri konvencionalnih motorjih), zato morajo za ogrevanje kabine uporabljati elektirčno energijo oziroma grelce. Da bi baterije ohranile svoje lastnosti tudi pozimi, jih je treba nekoliko ogrevati, toda na vse te porabnike je mogoče vplivati in njihovo porabo kompenzirati.

Tako je mogoče avtomobil ogrevati med polnjenjem na polnilnici z uporabo aplikacije na pametnem telefonu, kar pomeni, da avto porabi bistveno manj energije za ogrevanje iz baterije. Poleg tega pa so tudi moderni grelci izjemno učinkoviti in porabijo manj energije (na primer na osnovi toplotne črpalke). Pravzaprav se lahko ravno v dveh mrzlih deželah pohvalijo z največjim številom električnih vozil.

Kako dolga je življenjska doba baterije v avtomobilu oziroma koliko polnjenj prenese?

Življenjska doba baterije v električnem avtomobilu je zelo dolga. Po izkušnjah iz držav, kjer električne avtomobile uprobljajo bolj pogosto (tudi kot taksije), baterija ohrani od 75 – do 90 – odstotno zmogljivost še po 200 ali celo 300 tisoč prevoženih kilometrih, seveda pa je to odvisno tudi od tehnologije (in načina polnjenja). Z razvojem elektromobilnosti se spuščajo tudi cene za nadomestne baterije, po drugi strani pa podaljšana garancija in jamstva vedno bolj pogosto krijejo tudi te stroške.

Po drugi strani pa so tudi baterije, ki niso več primerne za pogon avtomobilov, še vedno uporabne. Še vedno imajo namreč večino svoje zmogljivosti, kar jih dela koristne v industriji in hišni rabi (povezane lahko služijo kot shranjevalniki poceni energije, pomagajo izničevati nihanja v oskrbi, …). Vse bolj napreduje tudi njihova reciklaža. Klasične zagonske svinčene baterije so že dosegle skoraj 100-odstotno ponovno rabo.

Ali niso električni avtomobili v nesreči nevarni?

Tudi električni avtomobili morajo, podobno kot njihova konkurenca z motorji z notranjim izgorevanjem, skozi vse zahtevne varnostne teste. Baterije seveda v nesreči niso eksplozivne, po drugi strani pa električni avto shaja brez sklopke, motornega in menjalniškega olja, kar vse običajno povzroča požar med nesrečo. Imajo tudi bistveno manj mehanskih komponent, kar seveda spet vpliva na to, da je možnost nesreč ali okvar manjša. Baterije so sicer povsem izolirane od potniške kabine, v trenutku nesreče pa se ves sistem takoj izklopi in prekine povezavo z baterijo.

Baterije imajo tudi poseben sistem hlajenja. Ravno tako imajo baterije tudi dobro termalno odpornost, tako da je, tudi če že pride do požara, škoda bistveno manjša. Je pa res, da je tak požar težje pogasiti (z uporabo vode, vendar z večje razdalje).

Kako je peljati električni avtomobil in katere so vozne posebnosti?

Voziti električni avtomobil ni nič drugače kot voziti običajni avtomobil s samodejnim menjalnikom. Tudi električni avtomobil ima namreč pedalo za plin in zavoro ter prestavno ročico (oziroma izbirnik prestav) z oznakami P, R, N in D. Seveda pa se električno gnani avtomobil odziva na voznikove ukaze nekoliko drugače. Predvsem v kabino ne prodira toliko vibracij in zvoka (motorja), tako da je doživetje vožnje povsem drugačno. Ob pritisku na pedalo plina avtomobil pospešuje gladko, suvereno, brez kakršnih koli motenj oziroma prekinitev toka moči in navora, kar je običajno pri motorjih z notranjim izgorevanjem in klasičnim menjalnikom (tudi samodejnim) ob prestavljanju.

Zahvaljujoč regeneraciji zavorne moči motorja pa električni avtomobil tudi bistveno manj obremenjuje zavore, saj zavira električni motor, ki se v obratni smeri delovanja spremeni v dinamo in pretvarja kinetično energijo zaviranja v električno energijo. Raven regeneracije (in s tem tudi zavorne moči) pa lahko v mnogih modelih nadzira voznik med vožnjo. Električni avtomobili so bili znani tudi po svoji teži (predvsem zaradi baterijskega sklopa), toda zaradi tehnološkega napredka pri izdelavi baterij in učinkovitosti pogona ter uporabe lahkih materialov je tudi to drugače. Nova baterije niso le lažje, predvsem so lažje zaradi večje gostote energije, ki jo lahko hranijo, in nameščene so na najnižji možni točki avtomobila (zaradi nižjega težišča). To pa ima seveda pozitiven učinek na vodljivost, agilnost in dobro lego na cesti.

Mar ne zavzamejo baterije dosti prostora v avtomobilu?

Pravzaprav je ravno obratno – prav prostornost in prilagodljivost notranjega prostora, torej prostora v kabini, je ena glavnih prednosti električnih vozil. Seveda je res, da je za načrtovan velik doseg potrebno tudi precej prostora za dovolj zmogljive baterije, toda le-te so v glavnem nameščene v (ravno) dno avtomobila. Na ta način baterija ni več ovira v notranjosti, ampak ustrezno zniža tudi težišče avtomobila, kar je seveda ugodno pri zahtevani vodljivosti. Tako je vožnja z električno gnanimi avtomobili pravzaprav prostorsko mnogo bolj učinkovita in prilagodljiva kot s konvencionalnim motorjem in pogonom.

Tako ni več nobene potrebe po velikih menjalnikih, prenosih, ob tem so električni motorji tudi precej manjši od svojih konvencionalnih konkurentov. Potniki lahko tako uživajo v odprtem prostoru kabine z ravnim dnom, saj v električnem avtomobilu ni potrebe niti po kardanski gredi, prostor za potnike spredaj pa ne tekmuje več za prostor z motorjem in drugimi komponentami. Tako ponuja študija ŠKODA VISION E kar dva prtljažna prostora – klasičnega v zadku vozila in drugega pod prednjim pokrovom, kjer je v običajnih avtomobilih v glavnem nameščen motor.

Ali so vsi električni avtomobili opremljeni s funkcijo avtonomne vožnje in kaj pravzaprav to pomeni?

Vse večja priljubljenost električnih vozil in možnosti funkcij avtonomne vožnje avtomobila prihajata v približno istem času, vendar pa gre seveda za dve povsem različni tehnologiji. Avtomobili s konvencionalnim pogonom ravno tako ponujajo številne funkcije avtonomne vožnje, nekateri tudi že precej visoko raven avtonomije. In precej električnih avtomobilov ne ponuja nobene od omenjenih možnosti. Vsekakor pa oba omenjena trenda predstavljata prihodnost mobilnosti, zato je logično, da jih povezujejo. Raven avtonomne vožnja je sicer razdeljena v pet stopenj, povsem odvisno od tega, kaj vse zmore na cesti opraviti pametni avtomobil namesto voznika.

V tem trenutku je večina najboljših avtomobilov na drugi stopnji avtonomne vožnje, kjer zmore avto s pomočjo prilagodljivega tempomata (in številnih tipal) sam pospeševati, zavirati in pomagati pri krmiljenju. V tretji stopnji pa vozniku ne bo treba več spremljati prometa ves čas in imeti rok na volanu pri določeni hitrosti oziroma na določenih odsekih poti, na primer na avtocesti. To je tudi stopnja avtonomije, ki jo predstavlja in omogoča študija ŠKODA VISION E. Vendar je v tem trenutku zakonodaja napisana tako, da tovrstne vožnje še ne dovoljuje. V pripravi pa je že zakonodaja, ki bo dovoljevala avtonomno vožnjo. Največji preboj v tehnologiji bo predstavljala četrta stopnja avtonomne vožnje, ko bo lahko avtomobil celotno vožnjo opravil sam, brez voznikove pomoči. Peta stopnja pa omogoča tudi vožnjo izven cestnih povezav in druge možnosti, kot na primer vožnjo avtomobila brez voznika (avtomobil lahko potnika dostavi na željeno mesto in se sam vrne na izhodiščno točko).

Kakšne nove tehnologije še prinašajo električna vozila?

Nova generacija električnih avtomobilov predstavlja za večino proizvajalcev nekakšno demonstracijo znanja in sposobnosti, kjer znamka ŠKODA seveda ni nobena izjema. Ob tem električni avtomobili vpeljujejo tudi nekatere elemente opreme in tehnologije, ki so bili doslej znani le iz luksuznih modelov, kot je na primer upravljanje določenih funkcij z gestami. V kombinaciji s prostorno notranjostjo, tehnološko opremo in elementi oziroma stopnjami avtonomne vožnje bodo električni avtomobili zagotovo spremenili dojemanje časa, ki ga preživimo v avtomobilu.

Tako tudi študija ŠKODA VISION E ponuja potnikom velik zaslon multimedijskega sistema za vse potnike, pa možnost brezžičnega polnjenja mobilnih pametnih naprav za vse potnike, ki se na ta način hkrati povežejo z osrednjim sistemom avtomobila. Demokratizacija prostora v avtomobilu pa pomeni, da je delitev na boljše in slabše sedeže oziroma na boljšo in slabšo vrsto sedežev preteklost. Hkrati pa pomeni možnost nenehnega dostopa do brezžičnega interneta nove možnosti za načrtovanje poti in za preživljanje časa in zabavo v avtomobilu.

Sorodni članki