{{alert.message}}
  • 2. 7. 2019
  • simplyClever
  • Kolesarjenje

Ste se kdaj vprašali, kaj ima Škoda s kolesarstvom, da že 16 let zapored sponzorira največjo in najbolj zahtevno kolesarsko dirko, legendarni Tour de France?

Preberite članek

Kako vam vaš avto pomaga voziti pozimi?

  • 17. 12. 2018
  • simplyClever
  • ŠKODA
  • Tehnologija
  • Varnost

Kateri so in kako delujejo ključni podporni sistemi za vožnjo pozimi? Spoznajte jih!

1. Štirikolesni pogon 4×4

Za vsak malo bolj resen izlet v snegu je štirikolesni pogon nujen. Elektrohidravličen sistem, ki ga v svojih izjemno priljubljenih SUV-ih uporablja denimo Škoda, je že peta generacija računalniško nadzorovanega sistema večploščne sklopke pred zadnjim diferencialom, ki vseskozi nadzira dogajanje avtomobila preko številnih tipal in tako bliskovito hitro prilagaja razmerje prenosa navora med prednjo in zadnjo osjo. Zaradi številnih tipal in sodobnih algoritmov nadzora je sistem aktiven, kar pomeni, da lahko pripravi pogon in razmerje v njem glede na pričakovano situacijo – še preden do zdrsa zares pride. Hkrati je ta sistem povsem prilagodljiv, neodvisen od voznika in zmore sodelovati z vsemi ostalimi sistemi za pomoč vozniku.

Več od delovanju 4×4 pogona ter odgovori na vprašanja o specifikah tovrstne vožnje, porabi, potrebnem znanju in ostalem, kar vas zanima, najdete tukaj.

2. XDS+

Gre za sistem, ki simulira delo mehanske zapore diferenciala. Pri vožnji v zavoj sistem zazna trenutek, ko sta notranji kolesi razbremenjeni, ju z drobnimi zavornimi impulzi zavira in s tem preprečuje, da bi se prehitro zavrteli v prazno. Tako ne le vzdržuje oprijem, pač pa pomaga tudi pri usmerjanju navora in lažjem zavijanju. Sistem deluje tako pri pogonu na prednji kolesi kot pri 4×4 pogonu.

3. Računalniška (elektronska) zapora diferenciala (EDL, Electronic Differential Lock/EDS, Elektronische Differenzialsperre)

Je sestavni del 4×4 pogona. Sistem deluje na obeh oseh. Aktiven je pri nižjih hitrostih in zavira notranje drseče kolo ter s tem preusmerja določeno količino navora na drugo kolo ali kolesa z več oprijema in tako pomaga pri vožnji po drseči podlagi.

4. Stabilnostni sistem ESC

To (in sistem ABS) je eden najpomembnejših aktivnih varnostnih sistemov, ki pomaga vozniku pri stabiliziranju vozila ob nenadnem in nenadzorovanem zdrsu. Njegove mehanske komponente uporablja večina drugih sistemov, npr. EDL, XDS+ … Računalniška enota nadzoruje kup podatkov in različnih tipal po vsem avtomobilu, da zaznava in analizira vozno dinamiko. Če tipala zaznajo zdrs, nadzorna enota reagira in sproži zavorne impulze na določenem kolesu ali kolesih z različno jakostjo, da avto stabilizira in ga pomaga spraviti v smer, ki jo je želel voznik. Po potrebi pa nadzorna enota odvzame motorju tudi nekaj moči, da sistem učinkoviteje stabilizira avtomobil.

5. ESC Sport

Gre za poseben način delovanja sistema ESC, ki ga ponujajo bolj športni modeli. Omogoča nekaj več zabave na snegu in več drsenja, tudi bočnega. Sistem preko tipal, predvsem pa preko tipala na volanu (in ustreznih algoritmov) zaznava, če je kljub zdrsu avtomobil pod nadzorom. Dokler se vse dogaja pod nadzorom, bo sistem dopustil nekaj zdrsa in odločna pospeševanja. Seveda pa je treba poudariti, da je ta način najbolj primeren za zaprte proge ali vadbišča.

6. Sistem nadzora oprijema TCS (Traction Control System, znan tudi kot ASR, Anti Slip Regulation)

Gre za sistem, ki pomaga vzpostaviti optimalni oprijem pnevmatik z zavornimi impulzi in omejevanjem motorne moči ob speljevanju, predvsem na drseči podlagi, kot je na primer sneg. Sistem je vedno aktiven, seveda pa obstajajo vozne razmere, ki zahtevajo občasno nekaj več vrtenja koles ‘ v prazno’ za več oprijema. Takrat ga je mogoče začasno izklopiti.

7. Pomoč pri speljevanju (Hill Hold Control)

Sistem se samodejno vključi pri naklonih, večjih od pet stopinj, in preprečuje avtomobilu, da bi zdrsnil po klancu ali da bi med speljevanjem zastal motor. Kar pomeni, da je mogoče enostavno speljati v klanec brez uporabe klasične ročne zavore, kar pri avtomobilih z ročnim menjalnikom pomaga tudi pri manjši obrabi sklopke.

Poleg naštetih obstaja še nekaj sistemov, ki jih ponujajo le SUV modeli:

1. Pomoč pri spustu (Hill Descent Control)

To je izjemno pomemben del pomoči vozniku, ki lahko nevarno zaviranje na strmem spustu povsem prepusti sistemu. Ta pri tem uporablja zaviranje motorja in klasične zavore ter tako vzdržuje hitrost spusta na ravni, ki (brez zdrsa) še omogoča nadzor avtomobila in predvsem njegovo usmerjanje.

2. Vozni program za sneg (Snow mode)

Ta vozni program spremeni oziroma prilagodi delovanje vseh pomožnih sistemov v avtomobilu, da se le-ta čim bolj prilagodi vožnji po drseči podlagi. Sistem proti zdrsu ABS na primer reagira nekoliko drugače in dovoli ustvarjanje t.i. snežne zagozde pod kolesi, kar pomaga pri zaviranju, sistem proti zdrsu pa dovoli več vrtenja v prazno za več oprijema zimskih pnevmatik. Samodejni menjalnik prestavi hitreje v višjo prestavo in motor se na ukaze s pedalke na plin odziva bolj umirjeno. Podajanje navora je bolj zvezno.

Kako voziti v snegu? Vožnja v snežnih razmerah ima svoje specifike, ki jih velja poznati. Vabljeni k branju!

3. Vozni program za terenski način (Off-road mode)

Še nekoliko bolj kompleksen je program za terensko vožnjo, ki deluje do hitrosti 30 km/h. Pomaga predvsem v treh fazah vožnje – pri speljevanju, zaviranju in strmih spustih. Ko je aktiviran, so vsi sistemi prilagojeni terenski vožnji, ki zahteva čim več oprijema. Poleg tega se na osrednjem zaslonu prikažejo digitalni instrumenti, koristni pri takšni vožnji – višinomer, kompas in smer prednjih koles.

Sorodni članki