{{alert.message}}
  • 10. 6. 2019
  • simplyClever
  • Modeli

Kam greste letos na dopust? Na plažo, kamor hodite že deset let, ali boste poskusili kaj novega? Si sploh drznete?

Preberite članek

  • 27. 11. 2017
  • simplyClever
  • Modeli
  • ŠKODA
  • Tehnologija
  • Testi
  • Varnost

Kaj pomeni pet zvezdic Euro NCAP? Kaj ta Euro NCAP sploh je? In kako ščitijo voznika in potnike sodobni avtomobili?

ELEKTRONSKA VARNOST
Euro NCAP je najbolj znan po rezultatih preskusnih trčenj, a gre razvoj tudi v drugo smer.
Inženirji pri proizvajalcih avtomobilov prihajajo do novih idej in rešitev za večjo varnost. V to poglavje sodijo predvsem elektronski asistenčni sistemi, ki so v zadnjem desetletju dosegli nesluten razmah. Euro NCAP se je nanje sposoben hitro odzvati in pripraviti standard, ki vrednoti nove rešitve za večjo varnost, to pa sproži že znan krog: z rezultati se seznanijo kupci, ki zato (morda) raje kupijo v tem pogledu boljši avtomobil, proizvajalci pa svojo ponudbo prilagajajo takšnim reakcijam kupcev. In prav to je cilj konzorcija Euro NCAP in tisto, kar kupec – glede varnosti v avtomobilu – dejansko potrebuje: vedno več varnosti.

ZAVORNI SISTEM ABS
Čeprav je bil prvi tak sistem mehanski in (v letalstvu) znan že prej, je elektronika najprej kupcu (cenovno) približala zavorni sistem ABS, za katerega se je nekaj časa zdelo, da je rešil večino varnostnih težav. ABS je sistem, ki preprečuje blokiranje zaviranih koles. Če so kolesa blokirana, namreč voznik nima več nadzora nad krmiljenjem, ABS pa mu to omogoči – tako se voznik med zaviranjem denimo izogne oviri.

SISTEM PROTI ZDRSU POGONSKIH KOLES (ASR)
Ta sistem skrbi, da se pogonska kolesa ne glede na to, kako voznik pritiska na pedal za plin, ne zavrtijo v prazno. Zdrs pogonskih koles namreč pomeni tudi zdrs avtomobila oziroma nezmožnost nadzorovati njegovo smer, kar lahko na koncu pomeni tudi trčenje.

STABILIZACIJSKI SISTEM (ESP oz. ESC)
Stabilizacijski sistem pod svojo streho spravi ABS in ASR, z novimi tipali pa je sposoben skrbeti, da avtomobil ostaja v začrtani smeri tudi takrat, ko voznik ne pritiska na pedal za plin ali ne zavira, avtomobil pa kljub temu zdrsne. ESC lahko zavre eno ali več koles tudi takrat, ko voznik ne pritiska zavore, s pravilnim programom nadzorne elektronike, ki odvzema plin in zavira posamično kolo, pa skuša peljati avtomobil v okviru s položajem volanskega obroča nastavljene smeri.

Manevrskega prostora pri ESC je še nekaj, saj ga redno izpopolnjujejo, pa ne zgolj s hitrejšo elektroniko (a tudi mehaniko), temveč z novimi podsistemi, ki zmorejo na bolj učinkovit način opravljati isto delo. Najbolj znana sta morda elektronska porazdelitev zavorne sile (EBD) pri ABS in vektorizacija pogonskega navora pri ESP. V obeh primerih gre za hitro in natančno odmerjanje vpliva na posamezno kolo, ki v pravi kombinaciji prinese več varnosti pri večjih hitrostih.

SISTEM ZA NADZOR NAD MRTVIMI KOTI
Ta sistem voznika opozori, da je v njegovem mrtvem kotu zaznal vozilo. V navadi je, da se takrat v zunanjem ogledalu prižge oranžna lučka, ni pa to edini možen prikaz.

SISTEM ZA NADZOR MED VOŽNJO ZNOTRAJ PROMETNEGA PASU
Ta sistem je dober primer prikaza razlike med aktivnim in pasivnim sistemom. Pasivni sistem voznika, če ne vklopi smernika, le opozori, da preči svoj prometni pas (svetlobni ali zvočni signal, rahlo tresenje volanskega obroča …), aktivni sistem pa poseže v sukanje volanskega obroča, tako da vozilo ostane znotraj prometnega pasu. Tu, kot pri večini novih sistemov, prihaja do opaznih razlik, kako zanesljivo, učinkovito in ‘mehko’ aktiven sistem opravi svoje delo.

SISTEM SLEDENJA LUČI ZASUKU VOLANSKEGA OBROČA
To je sistem, ki ga v mehanski obliki dobro poznamo že od leta 1955, v široko uporabo pa je prišel šele z elektroniko. Namen je jasen, izveden je pa statično (zgolj s prižiganjem dodatnih luči, ponavadi meglenk), dinamično (s sukanjem žarometa) ali kot kombinacija obojega.

NOČNI VID
To je fizikalno in tudi tehnično že dolgo znana stvar, a se v svet avtomobilov težko prebija. Kupec nočni vid lahko dobi za doplačilo le pri dragih avtomobilih, uporablja pa infra rdečo kamero, ki zaznava toploto teles in sliko prikazuje na zaslonu – tako voznik tudi v temi opazi pešca ali večjo žival na cesti.

OCENA ZBRANOSTI VOZNIKA
Elektronika na podlagi reakcij voznika, ki jih dobi s pomočjo raznih tipal, lahko oceni, kako zbran oziroma utrujen je voznik. Če na osnovi vgrajenega algoritma, ki sledi predvsem zasukom volanskega obroča, presodi, da je stanje že nevarno, ga pozove k počitku.

SISTEM ZA PREPOZNAVANJE PROMETNIH ZNAKOV
Ta temelji na algoritmu prepoznavanja simbolov na sliki kamere, ki je vgrajena na srednjem vrhnjem delu prednje šipe. Znake, ki jih prepozna, sistem prikaže na enem od zaslonov, gre pa pretežno za hitrostne omejitve.

SISTEM ZA ZAZNAVO MOŽNOSTI TRČENJA
Menda najbolj pomemben sistem je tisti, ki je sposoben zaznati možnost trčenja, če voznik ne bo korenito spremenil načina vožnje. V takšnem primeru pasiven sistem zgolj (in v tem primeru zelo jasno, z rdečo utripajočo lučjo in z nadležnim zvokom) opozori voznika na možnost trčenja, medtem ko aktiven sistem tudi sam zavira.

V odvisnosti od uporabljenega tipala (laser, kamera, lidar, radar) oziroma njihove kombinacije je sistem sposoben sam zavreti in preprečiti trčenje do različnih hitrosti. Najcenejši takšni sistemi delujejo le pri majhnih, mestnih hitrostih (30 do 50 km/h), kjer je tovrstnih trčenj tudi največ, najdražji pa so sposobni trčenje z močnim samodejnim zaviranjem preprečiti do največjih hitrosti. Najsodobnejši sistemi znajo zaznati tudi pešce in preprečiti ali omiliti trčenje z njimi, v prihodnosti pa bodo pazili tudi na kolesarje.

Preberite si več o elektronskih sistemih, ki nam olajšajo vožnjo
NADZOR PREČNEGA PROMETA ZA VOZILOM (REAR TRAFFIC ALERT)
Ko voznik začne z manevrom vzvratnega speljevanja iz parkirnega mesta, sistem Rear Traffic Alert zazna vozila, ki se približujejo avtomobilu s strani. Zvočni signal posvari voznika pred bližajočo se nevarnostjo trka. Dodatno pa se vklopi še oranžna in kasneje rdeča opozorilna lučka na »kritični strani« infotainment sistema. Če je potrebno, sistem sproži tudi zavore.

ASISTENCA ZA OHRANJANJE SMERI (LANE ASSIST)
Ta sistem zaznava nenamerno zapuščanje voznega pasu, o čemer obvesti voznika z vizualnim sporočilom in sproži popravek smeri prek krmilnega sistema. Sistem je aktiven nad hitrostjo 65 km/h, pod pogojem, da so na cesti jasno vidne oznake in da voznik pred tem ni vklopil smernika.

POMOČNIK ZA VOŽNJO V GNEČI (TRAFFIC JAM ASSIST)
V primeru počasnega prometa in zastojev pomaga ta sistem zagotoviti več varnosti in udobja. Sistem za vožnjo v gneči tako deluje s prilagodljivim tempomatom in sistemom Lane Assist, saj se na nek način združi z njima v celovit sistem.

AKTIVNI TEMPOMAT (ACC)
Aktivni tempomat vzdržuje varnostno razdaljo do vozila spredaj ob vnaprej določeni hitrosti. To zmore prek nadzora motorja in uporabe zavor, s čimer zmore pospeševati in zavirati. Sistem kombinira tempomat s podatki o oddaljenosti, ki jih dobiva od radarja. Sistem je aktiven do 160 ali celo do 210 km/h.

ASISTENT ZA VZVRATNO VOŽNJO PRIKOLICE (TRAILER ASSIST)
Si res želite kupiti novo prikolico, pa ne veste, kako boste obvladali vzvratno vožnjo? Sistem Trailer Assist pomaga pri počasni vzvratni vožnji s priklopnikom. Kar morate storiti, je prestaviti v vzvratno, speljati in zavreti. In to je vse!

PREGLED NAD VOZILOM (AREA VIEW)
Bi radi čisto natančno vedeli, kaj se dogaja okoli avtomobila? Sistem Area View vam na osrednjem zaslonu prikazuje več različnih kotov okoli vozila, ki ga zajemajo širokokotne leče kamer, pritrjenih spredaj in zadaj ter na zunanja ogledala.

SAMODEJNI PREKLOP MED DOLGIMI IN KRATKIMI ŽAROMETI (SMART LIGHT ASSIST)
Smart Light Assist vključuje dinamično osvetlitev zavojev z maskirnim snopom dolgih žarometov. Večfunkcijska kamera prepoznava prihajajoč nasprotni promet in vozila pred njo v mraku in tako sistem Smart Light Assist samodejno zatemni snop žarometov samo v potrebnem delu.

BIKSENONSKI ŽAROMETI S FUNKCIJO AFS (ADAPTIVE FRONTLIGHT SYSTEM)
Biksenonski žarometi s funkcijo AFS ponujajo optimalno osvetlitev ceste in okolice, ob tem pa sistem upošteva še razmere na cesti ter vremenske in prometne razmere.

Preberite naslednje poglavje: ŠKODA IN VARNOST >>