Raziščite ŠKODA svet

Avto za vse potrebe
ŠKODA OCTAVIA

Najbolj priljubljen model ŠKODA je na voljo v več kot 80 kombinacijah oblike, opreme, motorjev in pogonskega goriva.

Spoznajte jo
{{alert.message}}
  • 30. 11. 2018
  • simplyClever
  • Tehnologija

ELEKTRIČNA PRIHODNOST TUKAJ IN ZDAJ.

Preberite članek

  • 27. 11. 2017
  • simplyClever
  • Modeli
  • ŠKODA
  • Tehnologija
  • Testi
  • Varnost

Kaj pomeni pet zvezdic Euro NCAP? Kaj ta Euro NCAP sploh je? In kako ščitijo voznika in potnike sodobni avtomobili?

V poglavju Časovni stroj vas peljemo skozi zgodovino izboljševanja varnosti v vozilih, vam v poglavju Zakaj zvezdice pojasnjujemo, kaj te sploh pomenijo, in vam v poglavju Kako testirajo razložimo, katere teste izvaja EuroNCAP in kako. Posvetimo se tudi elektronskim pomagalom, ki imajo na varnost vse večji vpliv. V zadnjem poglavju Škoda in varnost predstavimo ocene, ki so jih na testih EuroNCAP dosegli modeli Škoda, ogledate pa si lahko tudi video posnetke njihovih preiskusnih trkov.

ČASOVNI STROJ
Kliknite na fotografijo in izvedeli boste več o tem, kako se je z leti spreminjala skrb za varnost voznika, potnikov in ostalih udeležencev v prometu!

20. in 30. leta
Že v davnih avtomobilskih časih so snovalci avtomobilov razmišljali o varnosti potnikov. Z vidika sodobnega človeka pa so se je lotevali počasi in nerodno. Avtomobil so preprosto in brez primerljivih tehničnih izhodišč pognali v zid ali po kakšnem pobočju v jarek. Kar seveda ni čudno. Računalnikov namreč še ni bilo, pretoka informacij in izkušenj tudi ne, pa tudi splošna ozaveščenost je bila tedaj še na zelo nizki ravni.

1959
Pojavi se tritočkovni varnostni pas. V avtomobilski industriji se je udomačil šele v 70. letih, ko lahko govorimo o njegovem splošnem vplivu na varnost.

1968
V avtomobilih se pojavijo vzglavniki.

70. in 80. leta
Pojavljajo se drugi elementi, namenjeni izključno varnosti potnikov v avtomobilu:

  • zavorni ABS, sistem, ki preprečuje, da bi kolesa zdrsnila, ne glede na silo pritiska na stopalko – na ta način je vselej omogočeno tudi krmiljenje (izogibanje oviri)
  • varnostne blazine
  • zmečkljive cone (ki vsrkavajo energijo pri trku)
  • varnostne kletke (ki preprečujejo deformacijo kabine)

90. leta
Pojavila se je težnja po vrednotenju in primerljivosti avtomobilske varnosti, saj so ljudje proizvajalcem vse manj verjeli na besedo. Poleg nekaterih proizvajalcev so tako v 90. letih minulega stoletja naprednejše oziroma bogatejše evropske države pričele izvajati različna preizkusna trčenja, ki so bila sprva zelo preprosta. Kmalu pa se je izkazalo, da mora imeti združena Evropa za to enotno organizacijo.

1997
Tako je na podlagi raziskav in analiz evropskih držav od 70. let naprej nastal konzorcij Euro NCAP (European New Car Assessment Programme, evropski program ocene varnosti novih avtomobilov), ki je povzel nekatera izhodišča svojih predhodnikov ter na njihovi osnovi zasnoval povsem lastna vodila za ocenjevanje varnosti pri trčenjih.

2009
Leta 2009 je prišlo do prve večje spremembe, s katero so dvignili mejo za doseganje petih zvezdic. Dodali so test zaščite ob naletu (testiranje sedežev), večjo veljavo pa so namenili varnosti pešcev, kjer je do takrat več kot dve tretjini avtomobilov dobilo le dve zvezdic ali manj. Spremenjen je bil tudi način podeljevanja zvezdic, ki od leta 2009 označujejo celovito varnost avtomobila, medtem ko so pred tem z zvezdicami kot skupno oceno odlikovali zgolj varnost voznika in sovoznika.

2012
Evropski varnostni konzorcij Euro NCAP z vsakim letom zaostruje varnostne kriterije za pridobitev petih zvezdic, in tudi zato je varnost v avtomobilih v tem času bistveno napredovala. Najprej so začeli preverjati kakovost elektronskega nadzora stabilnosti (ESP), sistem pa je postal obvezen že leta 2012. Po tem letu so zaostrili tudi pogoje pri varnosti pešcev, saj je bilo treba za pet zvezdic doseči vsaj 60 odstotkov vseh mogočih točk.

2013
Pogoj za pridobitev najvišje ocene za varnost Euro NCAP je postal sistem za zaznavanje možnosti trčenja in samodejno zaviranje pri nizkih hitrostih (AEB).

2015
Konzorcij Euro NCAP je pomembno spremenil in dopolnil tudi osnovni test zaščite potnikov. Čelnemu trčenju ob zmečkljivo oviro s hitrostjo 64 km/h in 40-odstotnim prekrivanjem so dodali še čelno trčenje ob trdno oviro s hitrostjo 50 km/h s 100-odstotnim prekrivanjem. Poleg tega so postali zahtevnejši testni pogoji za trčenje ob drog, saj po novem avtomobili namesto pod pravim kotom trčijo pod kotom 75-stopinj. Za natančnejše meritve so zdaj v avtomobilih nameščene sodobnejše preizkusne lutke.

Nekaj manjših sprememb je od začetka leta 2015 tudi pri ocenjevanju varnosti pešcev, pri oceni varnostne opreme pa je dvignjena meja, pri kateri avto dobi tri, štiri ali pet zvezdic. Kljub spremembam je najboljša ocena na testu še vedno pet zvezdic, seveda pa ocene iz preteklih let s tisto po letu 2015 niso primerljive.

2016
Med varnostno opremo je tudi sistem za prepoznavanje pešcev in samodejno zaviranje ob njihovi prepoznavi. To je že tretji sistem samodejnega zaviranja, ki ga odtlej meri Euro NCAP – ob sistemu samodejnega zaviranja pri majhnih hitrostih, ki preprečuje nalete, in ob sistemu za samodejno zaviranje pri večjih hitrostih, če voznik ne reagira ob prekratki varnostni razdalji.

Učinkovitost sistema za prepoznavanje pešcev se meri v štirih situacijah: v treh gre za odraslega pešca, ki steče ali stopi pred avto, v četrtem pa za otroka, ki izza parkiranega avtomobila steče na cesto.

Druga pomembna novost je pri ocenjevanju varnosti otrok. Dotlej je Euro NCAP ocenjeval varnost leto in pol starega ter triletnega otroka, ki sta sedela v ustreznih varnostnih sedežih – sedež za leto in pol starega otroka je bil obrnjen v nasprotno smer vožnje. Od leta 2016 Euro NCAP ocenjuje varnost 6 in 10 let starih otrok – manjši sedi v ustreznem varnostnem sedežu, večji pa na jahaču brez bočne zaščite.

Konzorcij Euro NCAP svoja pravila ocenjevanja tudi prilagaja razvoju avtomobilov. Tako je tudi v letu 2016 prišlo do nekaterih sprememb pri ocenjevanju. Bistvena razlika je, da je odtlej lahko en avto dobil dve oceni: eno za serijsko opremljen avto, ki je na voljo na trgih vseh članic Evropske unije, drugo pa za avto z dodatno varnostno opremo, ki je na nekaterih trgih lahko serijsko vgrajena, na drugih pa na voljo za doplačilo. S tem želi Euro NCAP spodbuditi nakup varnostne opreme tudi na trgih, kjer varnostne naprave niso serijsko vgrajene. S tem bo kupec natančno vedel, koliko varnostna oprema pripomore k večji varnosti.

2017
Zaradi vse bolj zahtevnih testov so danes del serijske opreme v novih avtomobilih zračne blazine, sistem ESP, ABS, sistem za preverjanje tlaka v gumah in podobno, vse bližje pa smo temu, da bo prav vsak novi avtomobil že serijsko opremljen s funkcijo samodejnega zaviranja v sili.

Pri sodobnih avtomobilih Euro NCAP namreč ne ocenjuje le aktivne varnosti, temveč tudi sposobnost avtomobila, da se nesreči izogne. Velik poudarek je na različnih asistenčnih sistemih (opozorilniki za nenadejano spremembo voznega pasu, samodejno zaviranje v sili ter samodejni klic, ko se nesreča že zgodi) in zaščiti pešcev, v letu 2018 bodo v oceno vključili tudi zaščito za kolesarje.

Preberite naslednje poglavje: ZAKAJ ZVEZDICE? >>