{{alert.message}}
  • 10. 9. 2019
  • simplyClever
  • Modeli

Superb je Škodin model z največ izvedbami in različicami, ki bo ustrezal tako izjemno varčnim kupcem kot ekološko ozaveščenim, pustolovsko navdahnjenim, zastrupljenim z adrenalinom, pa tudi tistim, ki od svojega vozila zahtevate »le« prostornost, udobje in vrhunsko tehnologijo.

Preberite članek

  • 21. 9. 2016
  • simplyClever
  • Modeli

S Kodiaqom vstopa Škoda na trg velikih športnih terencev (SUV). Kar je odličen razlog, da se vprašamo: zakaj je trg športnih terencev sploh v razcvetu? In kako se bo gibal v prihodnje?

Ko začnejo padati šale na račun vašega avtomobila, to ni nujno slab znak. Še več: ko avtomobilski trend postane del standardnega repertoarja stand-up komikov, je to znak, da je trend končno postal neločljivi sestavni del popularne kulture.

Hecen zapis na neki zabavni spletni strani pravi: “Kako veš, da je tvoj SUV prevelik? Ima lastno gravitacijsko polje, ki v svojo orbito privlači druge avte!” Ali pa: “Dve znani verigi kavarn sta na zadnjih sedežih vašega športnega terenca odprli svoji podružnici.” In: “Da zlezete na visoko nasajen sedež v vašem športnem terencu, rabite kisikovo bombo!”

" Kompaktni športni terenec je švicarski nož med avtomobili. " Lutz Fügener, profesor transportnega dizajna

Zelo verjetno je, da tudi komiki, ki so se izmislili te šale, vozijo športnega terenca in torej govorijo (oziroma se šalijo) iz lastnih izkušenj. Vsaj statistično je za to precej velika verjetnost: vse od leta 2000 dalje zavzemajo naše ceste in mesta mesta ta vozila z visoko karoserijo in velikimi kolesi. Priljubljenost športnih terencev med urbano populacijo v ZDA narašča že od devetdesetih let prejšnjega stoletja – in to predstavlja tudi najpomembnejši sodobni avtomobilski trend na svetu. Tako je približno devet let po premieri Octavie Combi Scout, sedem let po Yetiju in dobrih šest mesecev po predstavitvi konceptnega vozila VisionS ŠKODA predstavila novost: novi športni terenec Kodiaq je ime dobil po vrsti medveda, ki živi na otoku ob obali Aljaske. Predstavitev novosti je dobra priložnost, da si pobliže ogledamo fenomen športnih terencev.

Odkrijte nekaj novega: z dolžino 4,7 metra, s sedmimi sedeži in najprostornejšim prtljažnikom v svojem razredu je Kodiak prvi veliki športni terenec češkega avtomobilskega izdelovalca. Dolg je natančno 4697 milimetrov, širok 1882 milimetrov in visok 1676 milimetrov (vključno s strešnima nosilcema). Kodiak je postavljen na Volkswagnovo modularno prečno platformo (MQB), pri kateri ima pomembno vlogo lahka zasnova.

Najprej številke. Po raziskavi podjetja JATO Dynamics je število novoregistriranih športnih terencev v Evropi v letu 2015 preseglo 3,2 milijona. V primerjavi z letom 2014 to pomeni 24-odstotno povečanje, kar je dovolj, da so se športni terenci prvič zavihteli na sam vrh najbolje prodajanih avtomobilov v Evropi – pred majhne avtomobile in daleč pred avtomobile nižjega srednjega razreda.

Če vemo, da se je število novoregistriranih avtomobilov po omenjeni raziskavi v istem časovnem obdobju povečalo za 9,3 odstotka, je jasno še nekaj: rast evropskega avtomobilskega trga in s tem celotno avtomobilsko industrijo poganjajo prav športni terenci, čeprav jih ima marsikdo še vedno le za modno muho!

Leta 2016 je torej jasno, da je športni terenec trdno zasidran v naši družbi: kot družinski avto, kot eleganten avto za urbano okolje, kot simbol neomejenega osebnega voznega užitka. Pogosto je športni terenec vse to hkrati. Ali, kot pravi Lutz Fügener, profesor transportnega dizajna na univerzi v Pforzheimu: “Na nek način je športni terenec švicarski nož med avtomobili. Ljudje, ki vozijo športne terence, imajo občutek, da zmorejo vse, oziroma, da so v avtu pripravljeni na vse.” Profesor Fügener je tudi prepričan, da navdušenje evropskih voznikov nad športnimi terenci v precejšnji meri izvira iz časov razpada Sovjetske zveze v zgodnjih devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ki mu je sledilo odprtje bivših držav vzhodnega bloka zahodnim vplivom. “V tistem času in v tistih krajih so bili še posebno zaželeni in iskani veliki športni terenci. Razlogov je bilo več: ljudje so želeli velike in varne avtomobile, ceste so bile v tistih krajih v poraznem stanju, velik športni terenec pa je pomenil tudi svojevrsten statusni simbol,” dodaja profesor Fügener.

Leta 2009 je Škoda predstavila Yetija, svojo novost v razredu kompaktnih športnih terencev. Yeti je kmalu postal eden od najuspešnejših avtomobilov v svojem razredu. Leta 2013 so predstavili različico Yeti Outdoor, ki je s svojim terenskim videzom in voznimi lastnostmi namenjen bolj avanturističnim voznikom. Obe različici Yetija sta na voljo s pogonom na prednji kolesi ali s štirikolesnim pogonom.

Avtomobilski izdelovalci so nekatere športne terence, ki so jih prvotno razvili za trge bivšega vzhodnega bloka, posodobili, predelali in uspešno prodajali tudi na trgih zahodne Evrope. S tega vidika lahko razcvet športnih terencev pripišemo tudi prebrisanim tržnikom avtomobilskih izdelovalcev.

Kmalu po prebujenju na Zahodu so se športni terenci prijeli tudi na razvijajočih avtomobilskih trgih, kakršna sta kitajski in indijski. V zadnjem času na Kitajskem sicer opažamo rahel padec prodaje uvoženih, prestižnih avtomobilov, a to ni prav nič vplivalo na prodajo športnih terencev. Škoda, na primer, ki na Kitajskem lokalno izdeluje svoje avtomobile, poroča o rasti prodaje Yetija na azijskih trgih.

Značilnega voznika športnega terenca le težko pospravimo v znane predalčke, čeprav bi bilo to za analizo lažje. O njihovih pričakovanjih lahko le približno sklepamo skozi opazovanje in ugotovitve.

Ugotovitev št. 1: v letu 2016 se le malo voznikov športnih terencev namerava zapeljati na gozdno cesto ali gorsko brezpotje – to so jasno dokazale ankete med kupci, ki so jih opravili na univerzi v Pforzheimu. Ankete so odkrile tudi, da je grob terenski videz športnih terencev kupcem privlačen in všečen.

" Športni terenci so zlasti priljubljeni pri ženskah, njihovo število se je v šestih letih podvojilo. " Raziskava niederrheinske univerze

Ugotovitev št. 2: visok položaj za volanom, dobra vidljivost iz avtomobila in občutek zaščite pred zunanjimi nevarnostmi tvorijo emocionalno jedro navdušenja nad športnimi terenci. Ta ugotovitev lahko istočasno pojasni dejstvo, da so športni terenci še zlasti priljubljeni pri ženskah: v raziskavi niederrheinske univerze so ugotovili, da se je število žensk, ki so kupile športnega terenca, med letoma 2008 in 2013 podvojilo.

 

Profesor Fügener poudarja: “Obstaja tudi filozofski vidik navdušenja nad športnimi terenci. Vozniki danes ne dojemajo več samih sebe kot del skupnosti, pač pa kot množico posameznikov. S tega vidika je vožnja športnega terenca zavestno ustvarjanje in predstavljanje imidža zunanjemu svetu.”

Še ugotovitev št. 3: športni terenci so praviloma prostorni in nadvse uporabni avtomobili. Ljudje, ki so v preteklosti kupovali enoprostorne avtomobile in v njih prevažali svoje družine in prtljago, zdaj izbirajo športne terence, saj ti zagotavljajo enako mero uporabnosti in prilagodljivosti. Kot smo že zapisali: športni terenci so švicarski noži med avtomobili, primerni za vsak izziv. Zmorejo vse, ne samo prestiža.

“S športnim terencem grem lahko na pomemben poslovni sestanek, se – če tako rečem – odpeljem v bitko, hkrati pa varno odpeljem otroke v šolo,” je v pogovoru za novičarski portal Speiegel Online učinkovito povzel prednosti športnih terencev prometni sociolog Christian Lasse Mevert.

Profesor Fügener pa dodaja: “Oblikovalci sodobnih športnih terencev bi lahko malo omehčali njihovo zunanjost. Njihove zajetne mere in grobe poteze nimajo prave uporabne vrednosti v mestih, zato bi jih lahko z nekaj ustvarjalnosti oblikovali bolj elegantno in manj agresivno. Dvomim, da bi to škodilo njihovemu slovesu.”

Terenska različica Octavie z oznako Scout ni opremljena le za izlete na brezpotja, pač pa ima tudi prostor za pet potnikov in 610-litrski prtljažni prostor. Z zajetnimi odbijači in zaščitnimi oblogami ni samo videti impresivno – motorji zmorejo do 184 KM, avto pa je opremljen s številnimi Simply Clever rešitvami. Multifunkcijska kamera, radarska tipala in asistenčni sistemi pomagajo vozniku. Škoda octavia scout je avto za vsak dan, a je tudi avto za avanturiste in družine.

Podobne misli so se podile po glavah Škodinih razvojnikov, ko so snovali novega Kodiaqa. “Kodiaqa smo se lotili s precej oblikovalske svobode, brez pretirane navezanosti na oblikovalske smernice, ki krojijo razred športnih terencev,” pravi Guido Haak, vodja produktnega menedžmenta pri Škodi. “Zamislili smo si emocionalen, športen, skrbno oblikovan avto, ki je odličen v vsakdanji uporabi, izredno uporaben in hkrati za svojo ceno ponuja več kot tekmeci.”

Po zelo uspešnemu Yetiju je pri Škodi zdaj vse pripravljeno na vstop v razred velikih športnih terencev. Kodiaq je s 4,7 metra dolžine, 1,88 metra širine, 1,68 metra višine in prostorom za sedem potnikov občutno večji in prostornejši od značilnih kompaktnih športnih terencev, hkrati pa z mišičastimi in dinamičnimi karoserijskimi obrisi poudarja robustno eleganco, ki ga loči od škatlasto in grobo oblikovanih večjih športnih terencev, v katerih še vedno lahko opazimo značilnosti terenskih avtomobilov preteklosti. “Kodiaq bo v avtomobilskem svetu pustil svoj pečat,” pravi Guido Haak. “Tako kot ga je pustil Superb. Škoda je sinonim za samozavesten dizajn.”

S strateškega vidika je Kodiaq še en velik korak naprej za znamko Škoda. Ko je na ceste zapeljal Yeti, je ta utelešal velikost prostorsko zasnovo in značilnosti takratne Škodine palete avtomobilov. “Uporabnost je pri Škodi vedno igrala osrednjo vlogo,” pravi Guido Haak. “Pri športnih terencih smo se že dolgo nazaj odmaknili od slovesa ‘grobih, tovornih’ terencev. To je močno vplivalo na oblikovalski jezik in dinamične lastnosti – prva generacija Yetija je bila precej bolj zvesta tradicionalni interpretaciji terenskih avtov.”

" Kodiaq bo pustil svoj pečat. " Guido Haak, vodja produktnega menedžmenta pri Škodi

Kodiaq svojo privlačnost gradi na priljubljenosti, uspehu in slovesu, ki si ga je prislužil njegov manjši brat Yeti v razredu kompaktnih športnih terencev. Korak naprej je očiten in pomemben: Kodiaq Škodi odpira pot do novih kupcev, takšnih, ki bodo morda prvič pokazali zanimanje za to avtomobilsko znamko.

Kako se avtomobilski izdelovalec, kot je Škoda, spopada s pripombami, da športni terenci porabijo preveč goriva in zavzemajo preveč prostora? Guido Haak pravi: “Uporabljamo vse razpoložljivo znanje in sredstva, da nenehoma izboljšujemo učinkovitost naših motorjev z notranjim zgorevanjem in jih delamo čistejše. Prej ali slej bodo tudi športni terenci začeli uporabljati električne pogonske sisteme – mi bomo na to pripravljeni že pri naslednji generaciji naših avtomobilov.”

 

Kako bo videti avtomobilska prihodnost? Guido Haak pravi, da zlata doba športnih terencev še dolgo ne bo minila. Še več, razred športnih terencev se bo povečal in postal še bolj raznolik, vse bolj priljubljeni bodo križanci (crossover avtomobili), ki bodo vse manj podobni starim, škatlastim terencem. “Meje med športnimi terenci in kupeji, limuzinami in kombilimuzinami bodo vse bolj zabrisane,” je prepričan Guido Haak. “Avtomobili prihodnosti bodo vse bolj dinamični in vse manj oglati ter škatlasti, delež športnih terencev in križancev v kompaktnem razredu pa se bo še povečeval – to pa je razred, kjer Škoda kupcem danes streže s Fabio in Rapidom.«

Katere lastnosti bodo športni terenci obdržali tudi v prihodnosti? Profesor Lutz Fügener postreže s spominom iz preteklosti: “VW bulli, na primer, je bil prodajna uspešnica več desetletij – ker je bil tako prilagodljiv in uporaben. Če bo avtomobilskim izdelovalcem uspelo uporabnost in prilagodljivost zadržati tudi pri športnih terencih prihodnosti, lahko tudi ti postanejo avtomobilska klasika.”

Si predstavljate razstavo starodobnikov v letu 2040, na kateri bodo zbiralci ljubeče božali masko hladilnika brezhibno restavriranega Yetija ali Tiguana? Vse je mogoče.