{{alert.message}}
  • 4. 10. 2019
  • simplyClever
  • Družina

Koliko otrok se preimenuje, ker so nezadovoljni s svojim imenom? Katera imena izumirajo in katera so najbolj priljubljena? Kako dobivajo imena izdelki in zakaj Slovenci poimenujemo svoje barke, avtomobilov pa ne?

Preberite članek

Sodobni motorji danes – in jutri

  • 3. 11. 2017
  • simplyClever
  • Intervjuji
  • Tehnologija

Kako voziti ekonomično? Kako polno izrabiti potenciale sodobnih motorjev? Kam in kako se bodo motorji razvijali v prihodnosti? O tem smo se pogovarjali s Karlom Francem, vodjo razvoja motorjev pri znamki ŠKODA.

Koliko so se v zadnjem desetletju spremenili motorji, kar se tiče ekonomičnosti?

Eden od glavnih ciljev znamke ŠKODA pri razvoju motorjev je doseči največjo možno učinkovitost in eknomičnost motorjev z notranjim izgorevanjem. Ta cilj lahko dosežemo z optimiranjem zgorevalnega procesa, z minimiziranjem notranjih izgub in trenja v motorju ter z delno elektrifikacijo sistema, s čimer bi predvsem minimizirali raven emisij izpušnih plinov. Rezultat razvojnega truda na teh področjih je viden v moderniziranju obstoječih motorjev v serijski proizvodnji ter v uvajanju novih motorjev v serijsko proizvodnjo.

Pred kratkim smo na primer v serijsko proizvodnjo uvedli reguliranje oljne črpalke in sistema mazanja v motorju, kar ima pozitiven vpliv na notranje trenje v motorju. Serijski motorji imajo zdaj tudi večkrožni hladilni sistem z večstopenjskim nadzorom temperature, kar se spet pozitivno odraža na splošnih temperaturnih parametrih motorja. Dvignili smo pritisk vbrizga goriva za večjo učinkovitost zgorevanja, uporabljamo rekuperacijo pri virih elektrike za izboljšavo električnih parametrov. Uvedli smo tudi sistem Start/Stop in prisilno polnjenje uvajamo tudi v najmanjše motorje.

Pred desetimi leti smo imeli emisijski standard EURO 4 s katerim je vstopil v nadzor motorja sistem OBD (On Board Diagnostic – avtomobilska diagnostika). V današnjih časih imamo že standard EURO 6, ki je bil uveljavljen pred tremi leti in je kar nekajkrat zaostril standarde na področju izpušnih plinov. Strikten nadzor nad emisijami izpušnih plinov gre z roko v roki z višjimi zahtevami po kvaliteti goriva, to pa je nekaj, kar morajo zagotavljati posamezne vlade. Seznam vseh mer je seveda precej daljši, naštetih je le nekaj možnosti. Zvedati se moramo tudi, da poraba goriva ni le stvar motorja. Optimizirati moramo celotno vozilo, od teže, kotalnega upora, aerodinamike, povečanja učinkovitosti prenosov, pogona in tako naprej.

Kaj mora storiti voznik, da bi lahko izkoristil ves potencial ekonomične vožnje, ki ga že danes ponujajo sodobni motorji? Kaj so ključna pravila ekonomične vožnje s temi motorji?

Učinkovitost motorjev z notranjim izgorevanjem ni enakomerna glede na vrtljaje in obremenitev. Povedano preprosteje – da bi vozili čim bolj ekonomično je bolje znižati vrtljaje motorja in ga hkrati bolj obremeniti. To pomeni, da je potrebno prestaviti višje pri nižjih vrtljajih, kot je bilo to običajno nekoč. Pri tem vam seveda lahko bistveno pomaga indikator idealne prestave, s katerim je opremljen vsak nov avtomobil znamke ŠKODA.

Sodobni motorji so prirejeni za delovanje v takšnem načinu (in seveda ustrezno testirani) in zato dosegajo optimalno porabo goriva in najnižji izpust emisij prav v omenjenem načinu delovanja. Ob tem pa seveda ni nobenega razloga, da bi vas skrbelo za življenjsko dobo motorja. Omenjen način delovanja je posebno primeren za sodobne motorje s prisilnim polnjenjem (turbo), ki zagotavljajo dovolj moči in predvsem navora že pri vrtljajih, ki so le malo nad prostim tekom. Vrtenje motorja proti rdečemu polju vrtljajev in prestavljanje v območju največje moči vsekakor ne bo prispevalo k ugodni porabi goriva. Ta način vožnje je namreč primeren za redke trenutke vozne dinamike, ko je potrebno izkoristiti ves potencial motorja, na primer med prehitevanjem, seveda pa niso niti blizu tistemu, kar imenujemo ekonomična vožnja.

Ali lahko motorji z notranjim izgorevanjem sčasoma postanejo še bolj ekonomični? Ali pa smo izkoristili ves njihov potencial in  prihodnost pripada izključno hibridom in električnim vozilom?

Tehnološki potencial motorjev z notranjim izgorevanjem seveda še vedno ni povsem izkoriščen. Že dolgo poznamo cel kup tehnoloških rešitev in principov delovanja, toda njihovo rabo v serijski proizvodnji je omogočil šele sodoben tehnološki razvoj. Sem sodita na primer tudi sistem prilagodljivega časa krmiljenja ventilov in pa prilagodljivo kompresijsko razmerje.

Vse te rešitve zahtevajo kombinacijo sodobnega tehnološkega inženirskega znanja in zmogljive elektronike, ki lahko učinkovito nadzira zgorevalni proces v motorju. Na ta način hkrati vzdržujemo parametre izhodne moči motorja in raven udobja, ki ga nudi vozniku. Osebno pa mislim, da prihodnost avtomobilskih motorjev leži v optimalni kombinaciji prednosti motorja z notranjim izgorevanjem in električnih motorjev. Vsaka od omenjenih tehnologij ponuja svoje prednosti v določenem območju delovanja.  Izraba le-teh pa je med drugim odvisna tudi od voznikovih potreb in želja.

Sorodni članki