{{alert.message}}
  • 11. 4. 2019
  • simplyClever
  • Družina

Iz prve roke o defektih, moških, slovenski vozniški kulturi, pa tudi o lepši strani kolesa: o šminki, otrocih, hujšanju in vetru v laseh.

Preberite članek

Na obisku: tovarna Kvasiny

  • 17. 11. 2016
  • simplyClever
  • Modeli
  • ŠKODA
  • Tehnologija

Popolna usklajenost: če bi radi začutili zanos avtomobilske znamke, morate videti, kje avtomobile izdelujejo. Šli smo v Škodino tovarno v Kvasinyju, kjer se rodita vsak novi Superb in Kodiaq.

Status pika osem. To je oznaka za konec prve poti, ki jo mora prevoziti vsak novi Superb. Po tej točki vsak Superb začne voziti zares. To je torej trenutek v izdelavi Superba, kjer mora biti vse na svojem mestu, vse brezhibno. Svetel snop posebnih fluorescentnih luči, ki odkrije bistveno več od luči v katerikoli kabini za pomerjanje, neusmiljeno osvetli vsako najmanjšo napako in nepravilnost. A napak ni. Avto, ki je bil še prek 24 urami le skupek delov, je popolnoma sestavljen in povsem brezhiben.

Kvasiny, Superbov dom

Doživeti prvi dan v življenju novega Superba pomeni občutiti srce znamke Škoda – in od blizu začutiti ritem procesa izdelave avtomobila v Škodini tovarni v Kvasinyju. Superb je namreč dobil  tudi nov dom: velik del tovarne je bil zanj temeljito prenovljen.

“V tovarni Kvasiny živimo Škodino novo obdobje.” Robert Pek, prevajalec

Škodin uspeh in rast se zrcalita v razvojnih načrtih tovarne v Kvasiny ob vznožju Orlovskih gora – orle, gospodarje neba, najdemo tudi v mestnem grbu. Prvi zgodovinski viri o tem mestu segajo v leto 1544; starinski grad je bil do izgradnje Škodine tovarne tudi največja turistična atrakcija. V Kvasinyju živi 1500 prebivalcev, v Škodini tovarni pa jih dela več kot štirikrat toliko.

V Kvasinyju avtomobile izdelujejo že več kot 80 let – najprej pod imenom Jawa, leta 1947 pa so tu izdelali tudi prvega Superba. Tovarna, kjer so doslej izdelali že več kot milijon in pol avtomobilov, se danes razprostira na desetkrat večji površini kot tovarna za prvotnim obzidjem. Mejnike v procesu širjenja tovarne lepo ponazarjajo generacije Superba (več v poudarkih).

“Tovarna Kvasiny je živa stvar,” pravi Robert Pek, ki je doživljal spremembe v tovarni vse od preloma tisočletja naprej. Kot prevajalec je spremljal direktorja tovarne, ko se je ta gradila. O ozračju v tovarni danes pravi takole: “Tu vsi živimo Škodino novo obdobje. Naša velika družina sodelavcev se vseskozi širi.”

Čeprav se je tovarna po videzu temeljito spremenila, pa vrednote ostajajo enake. Tovarna ima dolgoletno tradicijo rokodelstva v izdelavi avtomobilov, čeprav so roke pri marsikaterem težkem in umazanem opravilu zamenjali roboti. A v tovarni lahko marsikje najdemo simbolična stičišča preteklosti in prihodnosti.


V Orlovskih gorah

V Kvasinyju, ki leži 160 kilometrov od Prage na robu Orlovskih gora, avtomobile izdelujejo že več kot 80 let. Gore so del pogorja, ki deli Češko in Poljsko. Njen najvišji vrh je s 1115 metri nadmorske višine Velka Deštna. V pogorju najdemo številne gradove, utrdbe in prostrane gozdove, celotno območje je znano po trajnostnem turizmu. Poleti vabi pohodnike, pozimi pa smučarske tekače. Več informacij: www.eaglemountains.cz


 

Akcija!

Karel Machaček, specialist za barve, ravnokar obdeluje košček prihodnosti, ki se imenuje Samoa rdeča – gre za poseben odtenek rdeče karoserijske barve. “Tehnološko je to kar zahteven proces,” pravi Machaček, “ampak radi imamo takšne izzive.” Z novim Superbom so predstavili tudi novo barvo, ki se imenuje “bussines siva”. Pavel Mizera, ki je odgovoren za lakirnico v tovarni, dobro ve, da so za vrhunsko kakovost potrebne izkušnje. Pri novem Superbu tudi pokrovčke posode za gorivo pobarvajo v tovarni v Kvasiny.

Pavel Mizera opazuje vrsto zlatih karoserij, ki se pomikajo proti kletki za posebno obdelavo. V njej karoserije objame vodni pršec, ki s površine spere še zadnje delce prahu. Potem karoserije – v njih ni težko prepoznati oblike novega Superba – začnejo božati emujeva peresa, ki preprečijo, da bi se na karoserijah ustvaril elektrostatični naboj. Vrata karoserij odpirajo zaposleni, oblečeni v bele halje, ki svoje delo imenujejo “operacije”. Sicer pa, zakaj ne bi tudi avtomobili uživali v “wellnessu”?

“Tehnični izzivi? Tu imamo radi izzive.” Karel Machaček, specialist za barve

Vštevši stopnje za pripravo in sušenje so tekoči trakovi v lakirnici daljši od sedmih kilometrov. Tekoči trakovi v proizvodnji so krajši. Kljub temu je nova proizvodna dvorana v tovarni velikanska – meri več kot 100 tisoč kvadratnih metrov. V njej se vsak novi Superb rodi tako, da ga potiskajo, dvigujejo, spuščajo, opremljajo in božajo. A najprej rabi čvrsto osnovo – na okvir tako najprej privarijo in pritrdijo kolesne odprtine, prednji sklop in vzdolžne nosilce.

Obiskovalce najprej preseneti, kako tiho in organizirano je vse skupaj. Spremljanje nastanka Superba je preprosto in pregledno. Proizvodne linije so predelali in razširili. Na sredini linije za izdelavo karoserije roboti plešejo svojo koreografijo: objamejo, dvignejo, obrnejo in delajo na Superbovi karoseriji. Na levi in desni strani tekočega traku delavci podajajo sestavljene sklope avtomatizirani proizvodni liniji. Ob vsakem trenutku je na tekočem traku 58 avtomobilov, vsako vmesno postajo označuje znak “sestavljanje”.

Petr Bartak (34) iz Nove Mesto na Metuji je operater pri sestavljanju motorjev. Pri Škodi je že osem let. Zanj so “hitrost, kakovost, natančnost in zanesljivost” tiste vrline, zaradi katerih rad dela pri Škodi.

Če na izdelavo gledamo v širšem pomenu, gre bolj za prebujenje kot sestavljanje. Novi Superb je v tovarno prinesel novo orodje in opremo, zgraditi so morali tudi novo logistično dvorano. Karoserija, katere obris je že nezmotljivo podoben Superbu, po tovarni ne potuje v ravni črti, ampak se pogosto dvigne visoko pod strop. Zaposlenim v tovarni energije ne primanjkuje.

Od delov do celote: Kako nastane Škoda?

V le 24 urah iz kupa avtomobilskih delov nastane avto, pripravljen na vožnjo – opazovati izdelavo avtomobilov je vedno zanimivo.


 

Škodino najnovejšo proizvodno linijo so zgradili v letu dni. “Prihod Superba v tovarno je bil kot prebujenje,” s ponosom pove Tomaš Šipek. “Superb je spremenil vse. Tovarna je zdaj večja, svetlejša, višja in širša – idealna je.” Za Superba in za ljudi, ki ga izdelujejo.

Zaključna dela na karoseriji, preden se ta odpelje v lakirnico, predstavljajo še en proizvodni proces, ki je na prvi pogled preprost, v resnici pa precej zapleten. Vrata, pokrova motornega in prtljažnega prostora ter tečaji vrat izmenično naravnavajo in uravnavajo v smeri od zadnjega dela avtomobila proti prednjemu. Kamera zagotavlja natančnost pri nameščanju prtljažnega pokrova v pravi položaj – takšne natančnosti človeško oko ne zmore. Tolerance pri skladanju posameznih delov so praktično nične, takšno natančnost pa zagotavljajo že predhodne naključne kontrole z ultrazvočnimi meritvami.

Ročna dela izkušenih strokovnjakov dopolnjujejo avtomatizirane procese v proizvodnji.

Enega Superba na posamezno izmeno odstranijo s proizvodne linije in temeljito premerijo v namenskem centru za meritve in testiranje. Dvorana, kjer opravljajo te meritve, ima posebno vlogo v procesu izdelave: v njej se zbirajo vsi podatki, ki so potrebni za nenehno prilagajanje in izboljšave proizvodnih procesov. Podatki, ki se zbirajo v tej dvorani, imajo neposreden vpliv na delovanje sosednje proizvodne linije, ki jih v tovarni rečejo “linka”.

Eden od ključnih trenutkov v izdelavi novega avtomobila je podoben postanku v boksih formule 1; pomembna sta hitrost in natančnost. Gre za proces, ki ga v proizvodnji imenujejo “poroka”: združita se namreč karoserija in motor. Karoserijo dvignejo na višino približno 1,8 metra, nato pa Petr Bartak in ostali operaterji v karoserijo namestijo motor. Superb ekspresno izgubi svoj “samski” status: v le dveh minutah je poroke konec.

Proces izdelave se nadaljuje z istim tempom. Proizvodna linija se vije skozi dvorano, a načela izdelave so na vseh vmesnih postajah enaka. Sklope, potrebne za vgradnjo, sestavijo ob glavnem tekočem traku, nato jih dostavijo na potrebne točke ob tekočem traku. Črtna koda zagotavlja, da operater Martin Pražak v avto vgradi pravo armaturno ploščo.

“Vse v Škodini tovarni v Kvasiny se razvoja in napreduje, ne samo proizvodna linija.” Petr Förster, inšpektor za kakovost

Martin Pražak iz Kosteleca nad Orlici je osredotočen na vgradnjo sklopov v armaturno ploščo. Pri Škodi dela že peto leto. Vsakič, ko v tovarni začnejo z izdelavo novega modela, zaposleni pridobijo nova znanja, proces izdelave pa se izboljša. Martin Pražak se je veliko naučil o novih tehnologijah, ko je v letu 2015 delal v predserijski izdelavi Superba v tovarni v Mladi Boleslav.

Proces se nadaljuje. Pod preprogo vgradijo električna vodila, v vrata motorje za električni dvig stekel, na vetrobransko steklo namestijo brisalnike, v nadzorno enoto inštalirajo programsko opremo. Posamezne dele do tekočega traku dostavijo delavci ali roboti. Slednji svoj prihod naznanijo z glasbo – jasno, s heavy metalom!

Od tu naprej vse skupaj postane bolj resno. To je območje strogih inšpektorjev, kakršen je Petr Förster. Tu prvič zaženejo motor. Deluje! Pa se avto tudi premika? Prva testna vožnja je pomemben trenutek v rojstvu avtomobila. Avto se zapelje skozi dvorano do zunanje ogrevalne proge ob proizvodni dvorani, na kateri je tudi manjši vzpon. Noben Superb ne zapusti tovarne, če prej ni opravil tega preskusa delovanja.

Superb ima zdaj vse potrebne gene – njegovo avtomobilsko življenje se lahko začne. Z njim pa tudi užitki v vožnji.

 

“Izjemno zanimivo je opazovati, kako nova tehnologija spreminja naše vsakdanje življenje.” Martin Pražak, operater

Petr Főrster (29) iz Kvasinyja dela kot inšpektor za kakovost na koncu proizvodne linije. Pri Škodi je že devet let in najbolj ceni priložnosti za napredovanje v karieri.

Kvasiny predstavlja češko znanje

Izdelava avtomobilov v Kvasinyju sega v leto 1934, ko so začeli izdelovati avtomobile znamke Jawa. Izdelava avtomobilov je torej zakoreninjena v regiji. Danes je Škodina tovarna Kvasiny eden od stebrov Škodine mreže tovarn; v njej letno izdelajo približno 180 tisoč avtomobilov. Leta 1947, ko so po vojni zagnali tovarno, so začeli z izdelavo Superbov. Prvo sodobni Superb je s tekočega traku tovarne, ki so jo pred tem temeljito prenovili, zapeljal leta 2001. Tudi v prihodnje se bo tovarna širila; do leta 2018 bodo vanjo vložili 263 milijonov evrov.

Od jeseni 2016 v njej izdelujejo novega Kodiaqa.

 

Sorodni članki