Raziščite ŠKODA svet

Avto za vse potrebe
ŠKODA OCTAVIA

Najbolj priljubljen model ŠKODA je na voljo v več kot 80 kombinacijah oblike, opreme, motorjev in pogonskega goriva.

Spoznajte jo
{{alert.message}}
  • 17. 7. 2018
  • simplyClever
  • Kolesarjenje

Ste se kdaj vprašali, kaj ima Škoda s kolesarstvom, da že 15 let zapored sponzorira največjo in najbolj zahtevno kolesarsko dirko, legendarni Tour de France?

Preberite članek

Pet stopenj avtonomne vožnje

  • 1. 7. 2018
  • simplyClever
  • Tehnologija

Avtonomna vožnja. Ti dve besedi sta sinonim napredka osebne mobilnosti in transporta. Toda kaj avtonomna vožnja sploh pomeni?

Gre pravzaprav za inovativen način mobilnosti, ki bo v ne tako oddaljeni prihodnosti povsem spremenil avtomobilski svet. Z novo tehnologijo se ljudje ne bodo več ukvarjali z vprašanjem vožnje – to opravilo bodo preprosto prepustili avtomobilu. Promet na cestah bo tako postal bolj tekoč in varnejši, saj nadzornih računalnikov ne bodo motili mobilni telefoni in sovozniki.
Cel kup sistemov, ki omogočajo delno avtomatizacijo vožnje, obstaja že dandanes – mnoge med njimi zagotovo že uporabljate, ne da bi zares vedeli, da predstavljajo odskočno desko v svet prihodnje avtomatizacije.
Seveda se boste morda vprašali, na kateri stopnji samodejnosti oziroma avtonomne vožnje smo trenutno. Mednarodno priznana lestvica določa sposobnosti vozila za avtonomnost po stopnjah od nič do pet. Ta sistem je vzpostavila organizacija SAE (Society of Automotive Egineers), ki združuje profesionalce iz avtomobilske, transportne in letalske stroke.


Brez avtomatizacije
Na tej (ničelni) stopnji je večina današnjih vozil. Voznik ima popoln nadzor nad vozilom in vsemi njegovimi funkcijami. V najboljšem primeru ga lahko vozilo opozarja na določeno stopnjo nevarnosti, kot na primer na nizko zunanjo temperaturo blizu zmrzali, ki bi lahko pomenila tudi nevarnost t.i. črnega ledu.

Pomoč vozniku
Prilagodljiv tempomat, ki je sposoben vzdrževati stalno hitrost in hkrati tudi varno razdaljo do spredaj vozečega avtomobila, je tipičen primer avtomatizacije vožnje na tako imenovani prvi stopnji. Nadzorna elektronika avtomobila je sposobna posegov v vožnjo, kot so na primer pospeševanje, zaviranje ali celo zavijanje. Je pa takšna pomoč omejena na eno funkcionalnost naenkrat (ne more kombinirati sistemov). Sicer pa je mogoče v modelih Škoda najti cel kup inteligentnih varnostnih asistenčnih sistemov. Poleg naštetega sta tu na primer še Lane Assist (to je sistem, ki zadržuje avtombil v svojem voznem pasu) in Front Assist (sistem za preprečevanje naleta oziroma trka).

Delna avtomatizacija
Na kratko: noge stran od pedal, pogled na cesto! V osnovi zmore avtomobil vse funkcionalnosti, opisane pri prvi stopnji, hkrati pa jih lahko medsebojno kombinira. Na primer – avtomobil lahko pospešuje ali zavira, medtem ko zavija, popravlja smer oziroma obrača volan. Ne glede na vse pa mora biti tudi v tej stopnji voznik še vedno sposoben v vsakem trenutku prevzeti popoln nadzor nad vozilom. Eden najbolj tipičnih primerov druge ravni avtomatizacije je samodejno parkiranje.

Pogojna avtomatizacija
Vozilo lahko v nekaterih primerih prevzame popoln nadzor nad vožnjo in vozilom. Tipičen primer bi lahko bila vožnja po ravni avtocesti z urejenimi oznakami robov cestišča. V tem primeru lahko voznik odmakne roke z volana, in če je dovolj pogumen, tudi s ceste. Kljub visoki ravni avtomatizacije pa mora biti še vedno sposoben prevzeti nadzor, če ga k temu pozove sistem. Avtopilot tako samodejno pospešuje, zavira, zavija in se celo izogiba oviram na avtocesti. Tako imenovana tretja stopnja avtonomne vožnje je načrtovana tudi v konceptu Vision E, ki ga je Škoda predstavila leta 2017 in bo prvi povsem električno gnan Škodin avtomobil.

Visoka avtomatizacija
Voznik ima na tej stopnji sicer še vedno možnost izbrati samostojen nadzor nad avtomobilom, ni pa to več nuja. Razen v izjemnih okoliščinah, kot na primer v primeru izjemno slabega vremena, denimo močnega sneženja, je vozilo povsem sposobno vse opraviti samo. In sem sodi tudi sposobnost reagiranja, ko voznik ne zmore (več) pravilno oceniti in se odzvati na razmere na cesti, zato vozilo prevzame nadzor nad situacijo (v takem primeru tudi ustavi vozilo).

Polna avtomatizacija
V avtomobilu volan več ni potreben, saj je avtomobil sam sposoben obvladati vsako situacijo. Vse, kar morate storiti, je, da sedete v avtomobil in mu sporočite, kam bi radi, da vas le-ta zapelje.

Robert Pěnička

»Pri Škodi smo že na četrti stopnji!«
Eden od strokovnjakov, ki pri Škodi dela na področju prihodnosti avtonomne vožnje, je Robert Penička, koordinator pri naprednih asistenčnih sistemih in nadzornih elektronikah zračnih blazin.

Avtomobilski svet je dosegel drugo stopnjo avtomatizacije. Kaj sledi?
Tehnologije, ki dosegajo tretjo stopnjo, so seveda dosegljive, toda zdaj čakamo, da bo to stopnjo dosegla tudi zakonodaja. To je tudi edini razlog, da teh tehnologij še ni moč videti v novih modelih. Torej ni le industrija tista, ki se lahko odloči, kdaj bomo tovrstno tehnologijo lahko videli na cesti. Najprej je na vrsti zakonodaja, ki mora določiti pogoje prodaje in vožnje tovrstnih sistemov.

Kaj je še potrebno rešiti, poleg težav z zakonodajo?
Funkcionalna varnost je glavni vidik našega dela. V današnjem svetu je nesreča, ki jo povzroči voznik, žalostno, toda povsem običajno dejstvo. Toda napaka oziroma nesreča, ki bi jo povzročil stroj, bi povzročila škandal, ki bi lahko spodkopal zaupanje voznikov v to tehnologijo za leta vnaprej. Zato moramo načrtovati tehnologijo s številnimi rezervami, da bo sposobna pravilno delovati tudi ob pogostih okvarah.
Tako morajo imeti sistemi, kot so zavore, krmiljenje, dovod energije … vedno še pomožni sistem. To je tudi eden od razlogov, zakaj so vsi sistemi za zaznavanje okolice vozila medsebojno povezani in lahko tako na nek način nadoknadijo fizične pomanjkljivosti enega sistema. Seveda je zapleten sistem pomožnih sistemov tudi precej drag, s čimer mislim na investicijo proizvajalca v razvoj in ceno sistema. To bi lahko tudi odvrnilo kupca, zato moramo iskati primeren poslovni model za tak model in tehnologije.

Kdaj bomo lahko videli prodor sistemov za avtonomno vožnjo pri Škodi?
V razvojnem oddelku trenutno raziskujemo in delamo na tehnologijah za avtonomno vožnjo. Nekatere tehnologije že dosegajo tudi četrto stopnjo avtomatizacije. Seveda pa je potrebno sprejeti pravilno odločitev, kdaj poslati te tehnologije na trg. Zato podjetje zdaj seveda intenzivno zbira podatke, ki so potrebni za takšno odločitev.

Sorodni članki