{{alert.message}}
  • 9. 8. 2019
  • simplyClever
  • Kolesarjenje

La Vuelta a España, na kratko Vuelta, je prava »klancarska« predstava z dvema vožnjama na čas in s kar osmimi cilji na vrhu klancev. Preberite si, zakaj velja za najtežji Grand Tour, kaj čaka kolesarje na skoraj 3300 kilometrov dolgi dirki, kdo vse so favoriti, vabimo pa vas tudi k branju pogovora z Andrejem Hauptmanom, selektorjem slovenske kolesarske reprezentance, ki bo na Vuelti v vlogi športnega diretorja ekipe UAE.

Preberite članek

Popolna vez

  • 17. 5. 2019
  • simplyClever
  • ŠKODA
  • Tehnologija
  • Zgodovina

Povezava med pametnim telefonom in avtomobilom je danes nekaj povsem samoumevnega. A ni bilo vedno tako. Sprehodimo se skozi zadnji dve desetletji razvoja pri Škodi.

2000: Prostoročna telefonija


Avtomobili znamke Škoda pred modelom Favorit niso imeli tovarniško vgrajenih radijskih sprejemnikov in edina možnost je bila njihova naknadna vgradnja. Favorit je bil prvi, ki je presekal ta ‘status-quo’, čeprav je bil avtoradio tudi tu del dodatne opreme, torej je bil na voljo za doplačilo oziroma v posebnih omejenih serijah. Prvo omejeno serijo Komfort so postavili na ceste leta 1992, kasneje pa sta sledili še Marathon in Sport Line. Avtoradio, ki ga je dobavljal Blaupunkt, je bil vgrajen v »predal« na spodnjem delu armaturne plošče. Kasneje so mu za zaščito proti kraji dodali varnostno kodo in/ali odstranljivo sprednjo ploščo. Pravzaprav so bili to serijski Blaupunktovi sprejemniki, na katerih je bil logotip ŠKODA, imeli pa so tudi posebno osvetlitev.

2004: Povezava Bluetooth

Žična povezava se je hitro izkazala za zelo nepraktično, hkrati pa je bil moteč tudi nosilec za telefon. Vse to je tlakovalo pot novi povezavi telefona z avtomobilom, ki je izkoriščala tehnologijo Bluetooth. Ta temelji na bližnji kratkovalovni radijski povezavi dveh aparatov in deluje do razdalje približno deset metrov. Kot odprti standard za brezžično komunikacijo je ta tehnologija dobila ime po danskem kralju Haraldu Modrozobem (Bluetooth) iz desetega stoletja, ki je bil znan kot izvrsten diplomat. V vojno vpletena plemena je pripeljal za pogajalsko mizo, da bi sklenila mir. Z drugimi besedami, omogočil jim je medsebojno komunikacijo in povezovanje, podobno kot to danes omogoča tehnologija Bluetooth. Pri Škodi je na voljo od leta 2004. Prvič se je pojavila v drugi generaciji modela Octavia.


2008: Pretakanje zvočnih vsebin


Ko so sčasoma telefoni postali več kot le naprave za pogovor in pošiljanje tekstovnih sporočil, se je spremenil tudi način njihove uporabe v avtomobilih. Prav tehnologija Bluetooth je omogočila tudi pretakanje priljubljenih glasbenih vsebin s telefona v vgrajeni avtomobilski zvočni sistem. Prvi model znamke Škoda, ki je to omogočil, je bil Superb druge generacije leta 2008.

2009: Pretakanje z različnih predvajalnikov

Poleg mobilnih telefonov so ljudje vse pogosteje uporabljali druge naprave za predvajanje glasbe, ki jim je pot utiral predvsem Applov iPod. Avtomobilski sistemi so bili zato oblikovani tako, da so se z njimi lahko povezale tudi druge naprave, ne le telefoni. Na avtomobilski zabavni oziroma zvočni (mutimedijski) sistem jih je bilo mogoče priključiti s pomočjo konektorja Mitsumi in kabla za USB ali iPod. Prvi model znamke Škoda, ki je omogočal uporabo te tehnologije, je bil Yeti z letnico 2009. Leta 2012 so s standardizacijo na področju vmesnikov za povezavo različnih predvajalnikov in virov konektorje in kable nadomestili USB-vmesniki. Ta tehnologija je prvič našla svoj prostor v modelu Rapid leta 2012.


2014: SmartGate & MirrorLink


Do popolne povezave med mobilnimi napravami in avtomobilom je prišlo z uvedbo pametnih multimedijskih sistemov. V vozilih Škoda so ti sistemi znani pod imenoma SmartGate in MirrorLink. Pri slednjem gre pravzaprav za zrcaljenje zaslona pametnega telefona na osrednji zaslon multimedijske naprave v avtu, kar pomeni, da je na njem mogoče videti nekatere aplikacije s telefona, ki jih voznik potem lahko upravlja kar na zaslonu. Vseh aplikacij seveda ni mogoče uporabljati na tak način, najkoristnejši pa so navigacija, poslušanje internetnega radia, pretakanje glasbenih in drugih vsebin ter upravljanje telefonskih klicev.

SmartGate deluje v obratni smeri, saj zajema podatke iz avtomobila in jih po internetu pošlje aplikaciji na telefonu. Tako si denimo lahko voznik Škode po brezžični internetni povezavi na svoj telefon prenese kar 40 telemetričnih podatkov o svojem vozilu, od najbolj preprostih, kot so povprečna poraba, statistika vožnje in hitrost, pa vse do tako zanimivih, kot so na primer sredobežna sila, pospešek, stanje zavor, položaj pedala za plin … Škoda te sisteme v svojih vozilih ponuja od začetka prodaje tretje generacije modela Fabia, ki je na trg prišla leta 2014.

2015: SmartLink+

Razen modela Citigo so leta 2015 vsi Škodini modeli dobili osveženo zunanjost in nove motorje. Toda ob tem so jim vgradili tudi povezljivost zadnje generacije, ki so jo poimenovali SmartLink+. Poleg vmesnikov SmartLink in SmartGate je nova generacija podpirala tudi zadnje najsodobnejše vmesnike Apple CarPlay in Google Android Auto. V bistvu gre za podobne rešitve, kot jih je omogočal že SmartLink, vendar pa gre v teh primerih za mnogo bolj napredno integracijo pametnega telefona v multimedijski sistem avtomobila, ki omogoča več funkcionalnosti, hkrati pa je mogoče v sistem integrirati neprimerljivo več znamk in modelov pametnih telefonov.


2016: ŠKODA Connect


Povsem novo dimenzijo povezljivosti predstavlja ŠKODA Connect. Gre namreč za možnost pomoči vozniku na poti s podatki internetne povezave (za navigacijo, izračun obvozov, o vremenu, prometu na cesti …) in stalne povezave s servisnim centrom, ki lahko pomaga, če pride do okvare (v primeru nesreče je tu še stikalo za klic v sili). Del sistema ŠKODA Connect so tudi možnost povezave z avtomobilom na daljavo z aplikacijo na pametnem telefonu (ali s pametno uro), možnost prenosa podatkov avtomobila v telefon in celo možnost nadzora nekaterih funkcij avtomobila na daljavo.

Tako je mogoče hitro in enostavno preveriti količino goriva v rezervoarju, število prevoženih kilometrov, povprečno porabo, če je avtomobil zaklenjen in ali so zaprta vsa okna in vrata, kje je avtomobil parkiran … Na domačem računalniku lahko tudi naredite načrt poti in si ga pošljete v navigacijski sistem. ŠKODA Connect Time Manager pa lastniku omogoča, da mu sistem glede na vnesene datume in ure obveznosti in dogodkov sam svetuje idealno uro odhoda, upoštevaje prometne razmere na poti, da bo denimo na sestanek prišel pravočasno. ŠKODA Connect je del ponudbe od uvedbe modela Kodiaq konec leta 2016. Sistem so pri znamki v naslednjega pol leta uvedli v vse modele (z izjemo modela Citigo).

2018: Alexa

Naslednji korak povezljivosti je uvedba umetne inteligence (AI). Gre za Amazonov inovativni sistem virtualne pomočnice Alexe, ki lahko s prepoznavanjem številnih glasovnih ukazov in besednih zvez pomaga dvigniti raven komunikacije med voznikom in avtomobilom ter jo narediti bolj preprosto. Voznik tako lahko komunicira s svojim vozilom z glasovnim ukazom, ki ga v svoji dnevni sobi izreče zvočniku Echo ali kjer koli kar svojemu pametnemu telefonu z naloženo aplikacijo Alexa. Tako je mogoče z enostavnim vprašanjem preveriti količino goriva, doseg in število prevoženih kilometrov, nadzorovati stanje avtomobila in svetil, izvedeti, kje je avto parkiran, in podobno. Alexa lahko vozniku sporoči tudi podatek o povprečni hitrosti, povprečni porabi, prevoženih kilometrih na zadnji poti … Seveda pa ta komunikacija na ravni Alexa (prek zvočnika Amazon Echo ali aplikacije na telefonu) – ŠKODA Connect – avtomobil in obratno trenutno poteka le v treh jezikih (nemškem, angleškem in francoskem). Kot vedno sta za to potrebna internetna povezava v avtomobilu s SIM podatkovno kartico in Amazonov račun.


Sorodni članki