{{alert.message}}
  • 10. 6. 2019
  • simplyClever
  • Modeli

Kam greste letos na dopust? Na plažo, kamor hodite že deset let, ali boste poskusili kaj novega? Si sploh drznete?

Preberite članek

Kako se je s časom spreminjal volan?

  • 9. 11. 2017
  • simplyClever
  • ŠKODA
  • Zgodovina

Čeprav samovozeča vozila prihodnosti najbrž ne bodo imela volana, je ta danes še nepogrešljiv del avtomobila in se kot tak skozi desetletja niti ni dramatično spreminjal. A kljub temu je volanski obroč vse prej kot dolgočasen kos avtomobilske opreme, v prek stoletje dolgi zgodovini pa je šel skozi več zanimivih faz. Poglejmo, kaj vse se je spreminjalo!

Čisto prve avtomobile so upravljali na vzvod oziroma s pomočjo ročic, konec 19. stoletja pa se je pojavil volan. Volanski obroč je šel v razvoju skozi nekaj bistvenih sprememb – od samega materiala pa vse do tega, kaj vse lahko z njim upravljamo. Poglejte si nekaj sprememb na vozilih, ki so razstavljeni v Škodinem muzeju v Mladi Boleslav na Češkem.

Laurin & Klement Voiturette A (1905)

Prvi avto, ki sta ga naredila mojstra Laurin in Klement, je namesto preprostega krmila že imel volanski obroč, a je bil ta popolnoma drugačen od teh, ki smo jih navajeni danes. Sredi volanskega obroča je bila namreč ročka, ki je služila kot pedalo za plin, na tleh pa je imel le dve pedali – sklopko ter zavoro.

Laurin & Klement Škoda 110 (1925)

Dodali so še tretje pedalo za plin, a ročko na obroču so vseeno obdržali. Služila je za ročno uravnavanje hitrosti. Ali drugače: gre za predhodnika današnjih modernih tempomatov! Ročke seveda niso ohranili zaradi udobja, ampak predvsem iz varnostnih razlogov, saj so bile ceste takrat zelo slabe, vzmetenje pa preprosto in vozniki so pogosto le stežka obdržali nogo na pedalu za plin, z rokami pa so tako lažje uravnavali hitrost.

Škoda 860 (1932)

Leta 1930 so se za volanskim obročem že pojavile prve ročice za upravljanje luči in smerokazov. Pri Škodi so tako opremili luksuzni model 860, rešitev pa se ni dolgo obdržala.

Škoda Superb 4000 (1940)

Ročici za vklop luči in smerokazov sta izginili iz volanskega obroča ter se premaknili na armaturno ploščo.

Škoda 1201 »sedan« (1952)

S povečanjem prometa se je okrepila pomembnost troblje. Če bi jo postavili na armaturo, ne bi bilo ne preveč praktično niti udobno, zato so jo pri Škodi postavili na sredino volana.

Škoda 450 (1959)

Znova troblja! Da bi zadeve še bolj poenostavili, so pri modelu, ki je predhodnik slavne Felicie, volanski obroč opremili s posebnim polkrogom, ki je služil opozarjanju.

Škoda 1000 MB (1966)

Po mnogih letih odsotnosti so se na volan vrnile ročke! Ročki za zasenčene in dolge luči sta šli na desno, za smerokaze na levo stran.

Škoda 120 L (1984)

Prvi volani so bili narejeni iz lesa, po drugi svetovni vojni pa je v ospredje prišla trda, gladka plastika. Volan pri tem dotičnem avtomobilu je bil narejen iz mehkejšega materiala – iz poliuretanske pene. Položaj ročic se je znova malo spremenil – luči, smerokazi in hupa na levo ter ročki za upravljanje brisalcev in šob za pranje vetrobranskega stekla na desno stran.

Škoda Favorit (1989)

Čeprav je legendarni Favorit prinesel mnogo sprememb tako v oblikovanju kot pri inovacijah, pa napredek ni dosegel volanskega obroča. Ta je presenetljivo ostal takorekoč povsem enak tistemu iz modela 120 L, le da je njegova oblika postala elegantnejša. Pozneje so pri avtu ponudili vrsto dodatne opreme, med drugim tudi v usnje oblečen volan.

Škoda Felicia (1996)

Volan ob že znanih funkcijah pridobi še pomembno varnostno rešitev – za doplačilo je namreč opremljen z zračno blazino. Tudi upravljanje se je dramatično spremenilo, saj so se na volanu pojavili prvi gumbi. Tudi ti so bili sprva namenjeni hupi na obeh straneh volana.

Škoda Octavia RS (2017)

Sodobni volani so večfunkcijski, saj omogočajo lahkoten nadzor nad mnogimi funkcijami, vozniku pa rok skorajda ni več potrebno umikati z njega. Tudi oblika je precej drugačna, saj ni več okrogla, ampak na dnu prisekana kar poudarja športni pridih ter hkrati omogoča lažje sedanje in vstajanje iz avtomobila.

Sorodni članki